Reis met mijn ouders, deel 2 - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Reis met mijn ouders, deel 2 - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Reis met mijn ouders, deel 2

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

16 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Graaff-Reinet

Lieve allemaal,

Laat ik deel 2 van mijn reisverslag van de reis met mijn ouders beginnen met de boodschap dat het ‘slechte’ weer van korte duur was want de volgende dag was het weer vertrouwd zonnig en boven de 20 graden. Dit is wel iets kouder dan ik gewend ben, maar dat is logisch gezien de hoogte van onze locatie.
Het tweede dat ik jullie niet wil onthouden is dat in het dorpje waar we zondag en maandag hebben geslapen, Brad Pitt een huis heeft gehad en zelfs heeft gegeten in het zelfde lokale restaurantje als waar wij gegeten hebben. Ja ja, wie had dat gedacht van dit minuscule dorpje zonder verharde wegen!

Maandag zijn we naar Lions Rock gegaan, omdat leeuwen een goede aanvulling zouden zijn op de dieren die ik/wij al gezien hebben. We hoopten dat de ‘guided tour’ die ons aangeraden was door de eigenaar van het B&B, inhield om in een open Landrover op zoek te gaan naar het loslopend wild. Dit was niet het geval maar maakte plaats voor iets anders. De leeuwen die in dit park verblijven, zijn allemaal gered uit andere landen uit de meest gruwelijke omstandigheden zoals mishandeling, handel en verwaarlozing bij bijvoorbeeld een dierentuin in Roemenië. De leeuwen (inmiddels zo’n 70) worden door de organisatie Four Paws in beslag genomen en naar Lions Rock verplaatst, hier hebben we een introductiefilm over gezien. Hier verblijven ze eerst in een wat kleinere verblijf om ze te laten wennen aan gras, hun lotgenoten en aan de ruimte die ze krijgen. Hierna mogen ze naar hun permanente verblijf, die een stuk groter is, om hier de rest van hun leven te kunnen genieten. Het doel is om de leeuwen in een zo natuurlijk mogelijke omgeving te laten leven. Dit houdt in dat er nooit iemand in de verblijven mag komen en dat ze 2x per week gevoerd worden omdat ze nooit geleerd hebben hoe ze moeten jagen. Wat een goede organisatie!! De ‘gids’ die ons de leeuwen liet zien, wist erg veel te vertellen over de visie van de organisatie en hoe en waarom de leeuwen op deze manier de beste toekomst hebben. Enthousiast als ik was, heb ik gelijk even geïnformeerd naar demogelijkheden om daar vrijwilligerswerk te doen. De vorige keer dat ik naar ZA ging, heb ik ook al naar vrijwilligerswerk in een Game Reserve gekeken, maar dit is vaak heel erg duur! De prijs weet ik nog niet, dus dat ga ik nog uitzoeken. Geen zorgen, het zijn nog maar dromen voor een volgend Afrika-bezoek, ik kom wel eerst naar huis ;-)

Daarna nog even het dorpje rondgestruind. Het staat bekend als een zeer artistiek dorpje en dat bleek ook door de vele exposities en kunstzinnige winkeltjes aan een schattig pleintje.
Eenmaal terug kon ik nu eindelijk wél van een heerlijk bad genieten! Zo groot dat ik er bijna in kon zwemmen en zo’n grote handdoek dat ik me als een mummie voelde, wat een geluksmoment!!

Dinsdag zijn we verder vertrokken naar Bloemfontein. Dit ligt alweer wat lager, wat betekent dat de temperatuur weer is gestegen tot een gemiddelde van 30 graden, heerlijk! Mooie route maar helaas nogal wat vertraging door typisch Afrikaanse wegwerkzaamheden: maar één weghelft open waar beide richtingen om de beurt zo’n 10 minuten op mogen…
Tot groot genoegen van papa, wilden mama en ik graag even shoppen in het centrum van onze nieuwe verblijfplaats. (Ja Leonie, we hebben wat voor je verjaardag gekocht ;-) ) Daarna wat gegeten en gedronken aan een speciaal voor toeristen aangelegd water en waterkant. Gek hoe groot de verschillen zijn in ZA wat betreft natuurgebieden, temperaturen, ontwikkeling van een stadsdeel, rijkdom en mensen.
’s Avonds zijn we naar de bioscoop gegaan om een zeer voorspelbare vrouwenfilm te kijken in het Afrikaans. De humor vonden wij extra leuk door de zeer knappe hoofdrolspeler en het (in onze ogen) grappige taaltje.

Woensdag stond een cultuurdagje op het programma. Onze gezamenlijke wens van een ‘guided game drive’ kon helaas weer niet werkelijkheid worden omdat de wildparken hier veel te goed onderhouden zijn en je dus gewoon met je eigen auto kan. Bloemfontein is samen met New York de enige stad ter wereld die een Game Reserve in het centrum van de stad heeft. Volgens de eigenaar van dit (overigens erg leuke) B&B, was dit erg leuk dus hebben we besloten het een kans te geven. Nou, wat een teleurstellend gebeuren! De Beekse Bergen geeft nog een beter safarigevoel! Je kon maar op één manier een rondje rijden en die duurde maximaal een halfuur. De uitkijkpunten keken uit op de stad en we hebben werkelijk GEEN ENKEL beest gezien! Het was zo saai dat het grappig was.
Poging twee om een safarigevoel te creëren, was bij een wildpark een half uur rijden buiten de stad. We wisten wel dat er geen guided tour was, maar na de teleurstelling waren we allang blij met een giraf ofzo. Helaas pindakaas bleek bij aankomst dat de ingang aan de andere kant van het park was en dat je hier alleen in kon om te vissen. De zeer behulpzame man vertelde ons dat er geen giraffen, olifanten, luipaarden of neushoorns waren en dat de leeuwen in aparte kooien zaten, maar ‘dat er verder alle dieren waren’. Nou, een bok kunnen we thuis ook op de kinderboerderij bewonderen dus zijn we maar direct naar het museum gegaan dat op onze planning stond.
Dit ging over de Boerenoorlog: de oorlog dat de Engelsen de witte Afrikaanse bevolking (van oorsprong dus Nederlanders) het platteland op hebben gejaagd. Ik vind de geschiedenis van ZA erg interessant omdat er in relatief korte tijd veel gebeurd is tussen veel verschillende nationaliteiten. Ik wist door mijn vorige bezoeken aan dit land natuurlijk al wel wat over deze oorlog, maar zeker goed en interessant om mijn kennis hierover wat te vergroten.
Onze volgende culturele stop was een museum voor nationale moderne kunst. Van een hoop dingen kreeg ik de kriebels omdat dit óf van dierenhuid gemaakt was, óf eruit zag alsof het door een iemand die waanbeelden had geschilderd was, maar gelukkig waren er ook wat dingen die wel bij mij in de smaak vielen ;-) Wel heel erg leuk dat alles door lokale kunstenaars gemaakt was en dat er een speciale afdeling was voor alleen vrouwelijke kunstenaars.
Bij dit museum hoorde een prachtige tuin met een heerlijk terras waar we geluncht hebben. Hierna konden we wel een duik in het zwembad bij onze B&B gebruiken, dus zijn we naar huis gegaan.

Om een laatste poging voor vandaag te doen voor ons safarigevoel (nooit opgeven he ;-)), wilden we gaan eten bij een lodge in een soort klein game reserve zodat we uitzicht hadden op de wilde dieren. We dachten te weten waar dat was maar daar kon je alleen slapen. Gelukkig had de vriendelijke man medelijden met ons en mochten we van hem gratis zelf rondrijden in het kleine park! En omdat de temperatuur net ging zakken gezien het tijdstip, hebben we veel dieren van dichtbij gezien: impala’s, springbokken, een soort reuzencavia, gnoe’s, zebra’s en gemsbokken! De aanhouders winnen! Daarna lekker sushi gegeten om het te vieren.

Donderdag hebben we een lange rit in de auto gehad, zo’n 8 uur gereden! Zo lang was eigenlijk niet de bedoeling maar als er stukken van 70km lang wegwerkzaamheden zijn en er dus weer één weghelft open was, dan doe je er wel eventjes over… Maar ach, als je naar buiten keek dan vermaak je je prima omdat we door prachtige gebieden gereden zijn en oa aapjes langs de weg gezien hebben! Een tussenstop hebben we gehouden bij Gariepmeer, het grootste meer van ZA en een dam van bijna een kilometer lang. Mijn verslag wordt eentonig maar weer erg mooi om te zien.
Onderweg nog bijna een erg grote schildpad aangereden die aan het oversteken was! Gelukkig op tijd kunnen remmen…
Eenmaal aangekomen in Graaff-Reinet, gingen we op zoek naar onze nieuwe B&B. Maar het zou Afrika niet zijn als we niet eerst weer oponthoud zouden hebben… Ik ben aangehouden! Het was een standaard controle naar rijbewijs en vooral opsporing van gestolen auto’s. Gelukkig hou ik me aan de regels en mocht ik gewoon doorrijden.
Het B&B is werkelijk ongelooflijk! Heel smaakvol ingericht met veel antieke spullen op een landgoed buiten het dorp. We konden hier ook zonder problemen eten en dat was wel zo prettig omdat we wel een borrel verdiend hadden. Mijn hemelbed heeft zo’n 6 normale kussens en minstens zoveel sierkussentjes die er tijdens ons dessert allemaal afgehaald zijn zodat ik direct erin kon duiken, wat een service!
Het leukste is nog wel dat ze 2 hele lieve hondjes hebben, waar ik non-stop mee aan het knuffelen ben. Ik mis onze lieve hond toch behoorlijk…

Vandaag zijn we door een National Park naar The Valley of Desolation gereden. Jullie raden het al, prachtige natuur en weer een hoop dieren gespot! Ik word nog eens een goede ‘ranger’… Ik ben tijdens mijn vorige keer in ZA al een keer naar Graaff-Reinet en de omgeving geweest en ik herkende dan ook wat dingen. Zo gaaf om te kunnen zeggen dat ik al eerder in een restaurantje geweest ben of op het uitkijkpunt heb gestaan. Goede herinneringen en een teken dat ik al behoorlijk veel van ZA heb gezien! Hierna terug naar ons B&B om na een duik in het zwembad onze heerlijk vakantiedag af te sluiten met een fles wijn en heerlijk eten.

Morgenochtend rijden we naar PE, halen we Iris op en dan gaan we de lang beloofde ‘guided game drive’ maken in een park in de buurt! Landrover, here I come! De rest van het weekend zullen papa en mama eindelijk zien waar ik uithang, met wie en wat we doen en als het goed is maandag zelfs eventjes op ons project. Maar aan al het goede komt een eind en zullen zij dinsdag weer naar Nederland terugvliegen. Gelukkig is het nog niet zo ver en hebben we nog weekend samen voor de boeg.

Ik zal proberen weer eens wat geduld op te brengen met het internet en wat foto’s plaatsen!

Veel liefs, ook van mijn ouders!

  • 16 Maart 2012 - 18:23

    Karlijn Van Der Grinten:

    Na 6 mislukte pogingen om foto's te plaatsen, ben ik het zat! Wie weet volgende keer meer geluk...

  • 18 Maart 2012 - 08:56

    Oma En Opa.:

    Wat een spannende verhalen allemaal. Ben echt jalours op al dat beestenspul wat jullie daar te zien krijgen. Er zijn vast wel weer foto's mee op de terug reis van pa en ma.Voor hun zit het er al weer gauw op. Was voor jou natuurlijk bere gezellig! Veel succes met het verdere verloop van je project, we leven echt met je mee!!! liefs OPA en Oma.

  • 19 Maart 2012 - 14:41

    Leonie:

    Mooizo! Had ook niet anders verwacht dat jullie wat voor mijn verjaardag zouden meenemen ;) Heb de envelop (voorzien van zo'n 80 postzegels) nog steeds dicht op mijn kamer liggen dus je kan trots op me zijn. En wat een wereldproblemen hahaha, nog steeds geen leeuwen geen, maar alleen maar zebra's?!!! Ach gossie... Nee grapje hoor, ik snap dat jij/jullie/PAPA heel graag nieuwe roads willen maken :) Is vast gelukt dit weekend! Ben benieuwd naar de foto's van papa en mama. Dikke kus!

  • 20 Maart 2012 - 14:52

    Irene Vd Tillaart:

    Karlijn,

    Zo weinig wilde dieren? Op naar Ado Elephantpark zou ik zeggen (aangezien je naar PE gaat). Wat is de Valley of Desolation mooi he!
    Geniet er nog van meis.

    Liefs Irene


  • 23 Maart 2012 - 11:51

    Thijs:

    Hola karlijn! Hier 20 graden YES! Mooi verhaal weer, beetje vrij rondtouren door ZA, musua, luxe bedden en natuur... Klinkt als een goede vakantie! Elske en Maarten hebben hun huwelijksreis geboekt en gaan... ja idd ook naar ZA:). Caresse en ik gaan in juli een week naar Barcelona en daar heb ik heel veel zin in!
    Afgelopen week hadden we optredens bij ons op school en dat ging redelijk goed, dus heb weer wat studiepunten bij elkaar gesprokkeld, vanaf maandag een weekje tentamenweek en dan even wat rust! Geniet nog van je vakantie en dadelijk weer heel veel plezier met je begeleidingswerk en sterkte met de... Stageverslagen:) want na die vakantie mag jij onderhand wel weer eens aan het werk! Hahaha Tot snel weer xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Graaff-Reinet

Stage in ZA

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2012

Het einde

27 Mei 2012

Voorbereidingen op het afscheid

14 Mei 2012

inburgeringcursus

03 Mei 2012

Mooie herinneringen

17 April 2012

Kaapstad en andere belevenissen
Karlijn

Actief sinds 30 Mei 2008
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 47295

Voorgaande reizen:

23 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Back to Africa!

10 April 2014 - 28 April 2014

Crossen door de Sahara

09 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

Big Africa Trip met Berend

02 Februari 2012 - 10 Juni 2012

Stage in ZA

13 Juni 2008 - 14 Augustus 2008

Vrijwilligerswerk in ZA

Landen bezocht: