Voorbereidingen op het afscheid - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Voorbereidingen op het afscheid - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen op het afscheid

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

27 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Dit zal een van mijn laatste verhaaltjes worden, gezien onze laatste week op ons project is begonnen.
Maar eerst even terug in de tijd naar mijn vorige verhaal. De staking heeft nog paar dagen aangehouden en maakte het voor ons te onveilig om naar de townships te kunnen gaan. We waren dus verplicht om vanaf donderdag al weekend te hebben. Natuurlijk klinkt een 5 daags weekend heerlijk, maar ik vond het jammer dat we niet naar ‘onze kinderen’ konden. Ze rekenen toch op ons omdat wij zo’n beetje de enige stabiele factor zijn die ze hebben. Dit bleek ook wel toen we na het weekend met de kinderen bijgepraat hadden. Sommigen wilden duidelijk hun verhaal aan ons kwijt, vooral over de heftige dingen zoals een overval meegemaakt te hebben, of over het geweld bij de staking. Na die verhalen gehoord te hebben, werd het voor ons bevestigd dat het wel een goede beslissing was van Ready 4 Life om thuis te blijven. Ik heb liever geen stenen door mijn autoruit of een stuk brandend autoband tegen mijn blote benen…

In het lange weekend hebben Iris en ik hard gewerkt aan onze schoolopdrachten. We hebben van iemand die een Zuid-Afrikaanse versie van onze studie doet, zijn boeken geleend om zo meer informatie te krijgen over hoe sociaal werk in Zuid-Afrika eruit ziet en wat voor methodes ze gebruiken. Interessant maar vooral verhelderend om te lezen dat er pas sinds 1996 nagedacht werd over een sociaal systeem voor alle inwoners. Dit heeft uiteraard te maken met de apartheid en het verklaard voor ons waarom het sociale werk nog zo in de kinderschoenen staat. Vrijdagavond hebben Iris en ik een heerlijk 3-gangenmenu voor onszelf gemaakt omdat wij het rijk alleen hadden hier in huis. Heerlijke struisvogelbiefstukje voor 1 euro, lang leve Afrika! Daarna zijn we op stap geweest voor een laatste keer naar onze favoriete club. Helaas was het niet zo druk maar toch gezellig! Zaterdagmiddag zijn we naar een fundraisingevent geweest in een kerk. Dit was een heerlijke verwenmiddag waar ik een facial en een voetmassage heb gehad voor 2 euro. ’s Avonds zijn we uit eten geweest en zondag onszelf getrakteerd op zelfgemaakte muffins en een smoothie.
Ook zijn we naar de voorstelling van Jacco geweest, hij heeft een rol in de musical Evita. Het was erg leuk om te zien waar hij zolang voor heeft gerepeteerd.

Afgelopen week hebben we op ons project verschillende spelletjes gedaan met een blinddoek, wat een hoop gelach met zich meebracht. Ook hebben we op verzoek van de kinderen nog een keer memorie gedaan. Ook hebben we een spel gedaan dat we vorige week niet met alle klassen gedaan hadden ivm de staking, emoties uitbeelden. Interessant om te zien dat sommige kinderen hier erg veel moeite mee hebben, terwijl anderen dit duidelijk leuk vinden en graag nog een keer willen doen. Wij konden hier natuurlijk vele theorieën goed op los laten! Ook hebben we weer een gesprek met het schoolhoofd gehad en die vertelde ons dat er een grote kans is op nog een staking (maar dan groter en beter georganiseerd) vanaf 1 juni. Dit is omdat er een deadline gesteld is op 31 mei. Als er na die datum nog niets verandert is door de regering, zijn er plannen om de scholen voor langere tijd dicht te doen en wie weet wat de gevolgen daarvan zijn… Dit zou voor ons betekenen dat wij geen afscheid kunnen nemen van de kinderen. Vandaar dat we besloten hebben dat 31 mei onze laatste dag is. Op deze manier missen we maar een paar dagen en hebben we wel zekerheid dat we de kinderen goed voor kunnen bereiden op ons afscheid en ook op een fatsoenlijke manier afscheid kunnen nemen.

Dit weekend zijn we een nachtje naar Knysna gegaan. Dit is een stadje 3 uur rijden van ons vandaan. We hebben vooral heerlijk gegeten en gedronken in allerlei schattige restaurantjes en terrasjes en natuurlijk de winkeltjes afgestruind. We hebben het erg gezellig gehad en dat had ik ook wel eventjes nodig! Op de terugweg zijn we nog gestopt in Plettenberg Bay, een ander stadje. Super mooi maar ook super verdeeld: aan de ene kant van de snelweg staan de meest asociale villa’s en aan de andere kant staan shacks (hutjes) van de mensen die hoogstwaarschijnlijk de rijke blanken bedienen. Ik schaam me spontaan dat ik blank ben als ik dat zie…
Een stuk verder op de terugweg zijn we gestopt bij een restaurant wat midden in de wijngaard ligt, aan de voet van een prachtig berggebied. Ik kan enorm genieten van vers gebakken brood, kaasjes en tapenade en zo op een terrasje in de zon met een prachtig uitzicht! Eigenlijk hoort er een glaasje wijn bij maar ik ben de chauffeur dus ik heb deze taak aan Iris overgelaten.
Toen we terug waren in PE werd er voor ons gekookt door een lokale jongen die computertraining geeft voor Ready 4 Life. Heerlijk gegeten en daarna een erg boeiend gesprek met hem gevoerd over hoe hij zijn leven heeft ervaren en hoe het is om op te groeien in een township.

We hebben deze week een drukke week met gesprekken met alle docenten om een eindevaluatie te houden over de voortgang met de kinderen en om onze adviezen te geven. Ook bespreken we met het schoolhoofd en Marieke ons gehele project en onze persoonlijke ontwikkeling. We hebben daarnaast nog een gesprek gepland met iemand van Social Development om hopelijk antwoord te krijgen op een aantal vragen die wij hebben. En dan een laatste kleine week om nog een super leuk laatste weekend te hebben, aan school te werken en nog een laatste verse bruine kleur te maken! Ik hoorde dat jullie ook eindelijk wat zon hebben en dat hebben jullie wel verdiend, maar ik kan natuurlijk niet hebben dat jullie bruiner zijn dan ik die uit Afrika terug kom ;-)

De tijd gaat snel nu en ik sta wat dat betreft enorm in tweestrijd! Ik vind het heel erg leuk om jullie allemaal weer te zien en weer naar mijn eigen huis te gaan maar ik vind het ook heel erg jammer om afscheid te moeten nemen van de kinderen en dit mooie land. Er is op dit moment geen nieuwe stagiaire of vrijwilliger die ons project over kan nemen dus komt er geen vervanging voor de kinderen. Dit kan later nog wel komen en dan is ons verslag de basis om hiermee door te gaan.
Ik zal weer proberen wat foto’s te uploaden want die zeggen meer dan 1000 woorden heb ik me laten vertellen!

Dikke kus en ik kan al bijna zeggen: tot snel!


  • 27 Mei 2012 - 13:32

    Manja:

    Jullie mogen echt trots op jullie zelf zijn! Wat een goed werk en wat hoop ik voor jullie en die kinderen dat er een stagiaire komt die jullie goede opzet een vervolg kan geven! Karlijn ik kan niet wachten je weer lekker te knuffelen en te zien!! snap dat het dubbel is en hoop dat je fijn afscheid kan nemen van alles en iedereen!! Sterkte ermee!

    xxx

  • 27 Mei 2012 - 18:03

    Oma B.:

    Wat een heerlijke koppies daar...het straald er af en die leuke dingen aan de wand....allemaal door jullie bereikt!!! Bravo! Ze zullen jullie inderdaad missen maar deze dingen neem je ze niet meer af. Helemaal fijn.Nog even en dan moeten jullie ze toch loslaten....maar vast wel met een goed gevoel. Wil je wel even de kakkerlakken daar laten! aan Boord hebben we beesten genoeg en dat kruipt ook zo maar bij Mama achter het gips! Dus koffer eerst controleren. En dan helemaal WELKOM. tot gauw en xxx Oma en Opa. Groetjes daar.

  • 28 Mei 2012 - 11:30

    Eefke Van Drunen:

    Heel gaaf, Karlijn. Ik krijg direct weer heimwee!!

    Geniet daar nog van je/jullie tijd!

  • 28 Mei 2012 - 13:46

    Ankie:

    Lieve Karlijn, wat is de tijd snel gegaan hè ? Wat een schattige kindjes ; echt om op te vreten! Kan me voorstellen dat afscheid nemen moeilijk is ;)

  • 28 Mei 2012 - 14:05

    Cassy:

    Lieve Karlijn. Wat een verhaal weer en wat een leuke fotootjes! Jammer dat jullie je project eerder moeten afsluiten dan eerst gepland was, maar een waardig afscheid is zeker nodig! Met name voor deze kinderen die overduidelijk gehecht geraakt zijn aan jullie. Ze gaan jullie sowieso missen! Kanjer!
    Maar on the sunny side of it, ben ik natuurlijk wel weer blij als je terug naar Nederland komt, want ik heb jou ook gemist! :D De datum staat in mijn agenda gemarkeerd zodat ik precies weet wanneer ik jou weer kan platbellen (als je niet slaapt uiteraard!)
    Tot heeeeeeeel binnenkort
    (een hele grote 'vind ik leuk' knop is hier nu wel op zijn plaats vind ik)
    xxx

  • 28 Mei 2012 - 21:32

    Lidwien:

    Geniet en sterkte met het afscheid...
    Kan me het dubbele gevoel hierbij goed voorstellen. Hier wordt naar je uitgekeken..
    Liefs x

  • 30 Mei 2012 - 19:35

    Berend:

    Ha Karrie,
    Leuk stukje hoor! Goeie beslissing om dan maar morgen te eindigen. Veel succes en hopelijk ook plezier daarmee. Laat je nog stiekem een wandschildering van een zelfportret achter? Dan vergeten de kinderen jullie lessen helemaal nooit meer. Echt gaaf dat je dit allemaal even voor elkaar hebt gekregen, maar nu is het wel genoeg geweest. 10 juni komen ik en daphne je ophalen! Ik heb erg veel zin om je weer te zien. Beentje gaat redelijk, enigzins vertraging ivm infecties, vanaf volgende week begin ik met fysio. Hopelijk is de wond dan eindelijk dicht. Bacheloropdracht gaat slecht, nog niet veel aan kunnen doen. Sowieso vakantiewerk dus. Verder niet zoveel gedaan anders dan bankhangen. Gelukkig nu wel weer vooruitgang! Succes nog en houd je haaks de laatste dagen. Xxx

  • 30 Mei 2012 - 20:07

    Frederieke:

    Hola! Wat een dubbel gevole zul je hebben. Gelukkig heb je nog ff de tijd voordat je echt afscheid gaat nemen. En vergeet niet; je kunt altijd terug ;-)! Geniet nog lekker van je laatste dagen en doe 'iedereen' de groeten daar! Liefs, Fred

  • 30 Mei 2012 - 20:10

    Frederieke:

    Hola! Wat een dubbel gevole zul je hebben. Gelukkig heb je nog ff de tijd voordat je echt afscheid gaat nemen. En vergeet niet; je kunt altijd terug ;-)! Geniet nog lekker van je laatste dagen en doe 'iedereen' de groeten daar! Liefs, Fred

  • 01 Juni 2012 - 15:40

    Thijs:

    Nog een week en 3 dagen!
    Heel veel plezier nog, ik ben alleen maar bezig met de bruiloft van Elske. Wordt een mooie dag.. Inmiddels heeft het hier al weer geregend joh, dus kan je je spanning over wie het bruinst is weer loslaten en weer verder gaan met genieten van versbrood en wijn!
    Tot snel!!!!! xxx

  • 01 Juni 2012 - 15:40

    Thijs:

    Nog een week en 3 dagen!
    Heel veel plezier nog, ik ben alleen maar bezig met de bruiloft van Elske. Wordt een mooie dag.. Inmiddels heeft het hier al weer geregend joh, dus kan je je spanning over wie het bruinst is weer loslaten en weer verder gaan met genieten van versbrood en wijn!
    Tot snel!!!!! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Stage in ZA

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2012

Het einde

27 Mei 2012

Voorbereidingen op het afscheid

14 Mei 2012

inburgeringcursus

03 Mei 2012

Mooie herinneringen

17 April 2012

Kaapstad en andere belevenissen
Karlijn

Actief sinds 30 Mei 2008
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 47327

Voorgaande reizen:

23 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Back to Africa!

10 April 2014 - 28 April 2014

Crossen door de Sahara

09 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

Big Africa Trip met Berend

02 Februari 2012 - 10 Juni 2012

Stage in ZA

13 Juni 2008 - 14 Augustus 2008

Vrijwilligerswerk in ZA

Landen bezocht: