Kaapstad en andere belevenissen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Kaapstad en andere belevenissen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Kaapstad en andere belevenissen

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

17 April 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Nu kan ik het toch niet langer meer uitstellen, ik zal weer eens vertellen hoe het met me gaat!

Om maar te beginnen met de minder leuke dingen: in plaats van onze tuin moeten onze auto’s het nu ontgelden door de criminaliteit. Vlak na mijn vorige verhaal, is een van de ruiten ingeslagen van de auto van andere vrijwilligers. En afgelopen nacht is het alarm van weer een andere auto 2x afgegaan waar een van mijn huisgenoten de bosjes zeer verdacht hard zag bewegen… Vervelend natuurlijk en het maakt me er niet geruster op maar ik moet ook toegeven dat dit zelfs went en dat ik er eigenlijk niet zo veel moeite meer mee heb, zolang ze maar niet in onze kamer staan. Alles went, zelfs een … ;-) Gelukkig is dit het enige niet leuke en verder is alles goed!

Vorig weekend zijn we naar Kaapstad geweest. Het lijkt voor mij al weer een behoorlijke tijd geleden maar jullie weten nog niets over onze roadtrip. Het was een prachtige route waar ik volop heb genoten van mijn geliefde land. Het duurde zo’n 8 uur met regelmatig een pauze en ik heb het gelukkig goed vol kunnen houden. In Kaapstad aangekomen hebben we snel onze spullen in ons hostel gedumpt en zijn we uit eten gegaan bij de place to be. Erg gezellig en lekker en moe van een lange dag wilden we in ons bedje duiken. Helaas werden we opgewacht door een complete kakkerlakkenfamilie waar wij toch liever niet onze kamer mee wilden delen! Na het gevecht met een spuitbus aangegaan te zijn, hebben we verslagen onze spullen gepakt en op zoek gegaan naar een andere slaapplaats. Dit viel niet mee omdat het Pasen was en natuurlijk goed volgeboekt daardoor. Er was nog plaats in een luxe hotel en dit hebben we maar gedaan gezien niemand zin had om (inmiddels midden in de nacht) Kaapstad rond te struinen met ons hele hebben en houden… En bijkomen in een enorm schoon, groot bed met uitzicht op de beste uitgaansgelegenheden is ook niet verkeerd! We hebben de dag daarna ons geld terug geëist, nog maar een nachtje bijgeboekt en de laatste nacht in een ander hostel geboekt.
We zijn in het weekend naar Cape of Good Hope geweest. Erg mooi en vooral leuk omdat ik het als een van de weinige dingen nog niet gezien had. Onderweg nog een bijzonder mooi strand bezocht met pinguïns en dolfijnen. Ook een marktje bezocht en naar het grootste winkelcentrum van Zuid-Afrika geweest. ’s Avonds uiteraard wat gedronken en op stap geweest. Al met al, super leuk weekend!! We zijn teruggereden op 1e paasdag. Om onszelf toch nog een beetje een paasgevoel te geven hebben we onderweg een ontbijtje gehad met eieren en verse jus. In de auto hebben we nog een poging gedaan met rode wijn en cornflakes om dit gevoel te versterken en toen we langs schapen in de wei reden, is dit toch nog aardig gelukt! ;-)

Vakantie weer over, kennisgemaakt met onze leuke nieuwe (en voorlopig laatste) huisgenoot Christianne, voorbereidingen getroffen en dus weer terug naar ons project.
En nu we inmiddels weer meer als een week bezig zijn kan ik gelukkig tot de conclusie komen dat we een aantal goede ideeën hebben die we nu aan het uitvoeren zijn om ons project nog wat meer diepgang te geven. Dit doen we door een vragenlijst met de kinderen in te vullen en de antwoorden als basis te gebruiken voor individuele gesprekken over onderwerpen die hier dagelijks aan de orde zijn zoals drugs, alcohol en geweld. Ook hebben we weer ons schoolhoofd ingeschakeld om meer informatie te krijgen over de achtergrond van de kinderen en de problematieken die spelen in de sloppenwijken.
De leraren hebben we ook ingeschakeld om te vragen wat voor gedrag de kinderen precies vertonen in de klas en wat de reden precies is dat de docenten juist deze kinderen naar ons toe sturen. Uiteraard weten we de grote lijnen maar we willen toewerken naar of er een verandering in het gedrag van de kinderen is en dus moeten we eerst specifieker weten hoe de kinderen zich gedroegen voordat ze bij ons kwamen.

We hebben 3 nieuwe klassen waar we mee gestart zijn. De verwachting van lieve, kleine kindjes kwam niet bij iedereen uit maar het geeft ons weer een nieuwe uitdaging. Ook omdat de meeste van deze slecht Engels kunnen en we aangewezen zijn op onze handen en voeten en de 3 woorden Afrikaans die we kunnen. Als we Nederlands praten kijken ze ons aan alsof we niet sporen dus dat is toch ook nog niet echt de goede oplossing…
Een ander leuk aspect van nieuwe groepen kinderen is dat wij weer even stil staan hoe het bij de andere groepen in het begin was. We kunnen tot de conclusie komen dat we vooral in het contact met de kinderen al een hoop bereikt hebben! Ook bij moeilijke onderwerpen zoals bij de vragenlijst, krijgen we nu vaak (voor zover we in kunnen schatten) eerlijke antwoorden en zijn er ook openingen om hier een gesprek over te beginnen.

Nog iets anders nieuws is dat wij een soort beloningssysteem hebben gedacht voor de kinderen: ze kunnen een sticker krijgen per keer dat ze zich goed gedragen bij ons in de klas en bij 4 stickers krijgen ze een lolly. Het ethische dilemma of we wel of geen eten aan de kinderen moeten geven was even lastig maar volgens de organisatie kan het geen kwaad omdat het echt als beloning is en we ze dus niet ‘lokken’ of zo met eten. Jaja, je moet hier overal rekening mee houden. Dit bleek ook wel toen vorige week een van de nieuwe kinderen vertelde dat hij soms niet naar school kan omdat ze thuis geen geld hebben voor lunch. Hij heeft wel aan andere kinderen gevraagd of ze wilden delen maar dit wil niemand. Pijnlijke realiteit van het leven van een kind in de sloppenwijken in ZA…

Naast het project hebben we deze week een aantal keer afgesproken met de beroemde jongen die we vorige week op stap hebben leren kennen. Sindsdien heb ik daar nog steeds contact mee en hij heeft ons uitgenodigd om mee te gaan naar de South African Music Awards over 2 weken in Suncity bij Johannesburg! Een aanbod dat we waarschijnlijk maar 1x in ons leven krijgen dus wat we niet af kunnen slaan! Voor de ongeruste familieleden en vrienden: ja, we passen op ;-) Geen idee hoe dit verder gaat maar het ziet er naar uit dat alles verzorgt wordt voor ons, inclusief vliegtickets, busreis, tickets voor VIPparty’s en zelfs een outfit voor de awards! To be continued…
Verder zijn we naar een prachtig strand geweest waar ik al maanden naar toe wil. Ik was bang dat in mijn bruine kleurtje kwijt zou raken omdat het nu ‘herfst’ wordt, maar een dagje met 29 graden bakken en het zit er weer als nieuw op!

Helaas hebben we vorige week afscheid moeten nemen van Maarten, onze ex-huisgenoot, die weer in Nederland is. Dit betekent ook dat wij al over de helft zijn van ons avontuur hier! Natuurlijk vind ik dat erg jammer maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de afgelopen dagen ook af en toe wel weer verlang naar huis en dan met name naar jullie allemaal! Ik kan niet wachten om jullie weer te zien! Kunnen we niet een soort welkomsthuisfeestje houden zodat ik jullie tenminste zo snel mogelijk weer kan zien? ;-)

Tot het volgende verslag!
Veel liefs en dikke kus!

• 17 April 2012 - 20:41

Frederieke:

Jullie zijn goed bezig met jullie project. Kleine stapjes, dat is al heel wat...;-)!! South african music awards...toe maar! Klinkt echt tof! Ben wel benieuwd welke zanger het is... Genieten maar weer! Toedeloe X

• 17 April 2012 - 21:02

Lidwien:

He misschien ook een leuk project om die beroemdheid een keer naar Nederland te krijgen...

• 18 April 2012 - 11:08

Manja:

hi lieve schat! heb je gave verslag weer gelezen! moet nu even haasten, maar we mailen snel weer!

xxx

• 18 April 2012 - 12:28

Sabit:

Hooiii celebrity vriendinnetje:P wat gaaf dat je naar zo'n vette award uitreiking gaat:D geniet ervan en kijk toch ook wel uit he! (ik zeg dit als een van je ongeruste vrienden):P hhaha. altijd weer leuk om je verslagen te lezen, en vergeet niet je Minor inschrijving! succes met alles en ik spreek je! xxx

• 29 April 2012 - 10:52

Thijs:

Karlijn over de rode loper gearmd met haar Beroemdheid... Klinkt als een goede stage :) Hahaha
    Ik vind het leuk om over je project te lezen en hoe je daar de alledaagse problemen op een juiste manier probeert aan te pakken. Het lijkt me best absurd om daar aan te beginnen... Het is zo groot en veel en je gaat daar ook weer weg. Volgens mij ben je goed bezig daar! Veel succes en tot snel weer op je welkomthuisfeestje:)