Het einde - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Het einde - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Het einde

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

06 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Vorige week was onze laatste week op onze stage. We hebben de kinderen zo goed mogelijk voorbereid op het afscheid nemen. Maandag en dinsdag hebben we een aantal vragen over afscheid nemen aan de kinderen gesteld en hier een groepsgesprek over gehad. Afscheid nemen is voor de kinderen hier natuurlijk anders dan voor ons doordat er regelmatig een familielid overlijd of verdwijnt uit hun leven. Sommige kinderen hadden precies door dat ze afscheid moeten nemen van ons voor altijd maar anderen dachten dat we over een paar weken weer terug kwamen. We hebben verschillende manieren van afscheid nemen doorgenomen en geoefend. Met de docenten hebben we een eindevaluatie gehouden en we kunnen tot de goede conclusie komen dat zij echt verandering zien bij de meeste kinderen! Zelf zagen we dat al langer maar een kroon op ons werk dat zij dit ook zien! Ook met het schoolhoofd hebben we een eindevaluatie gehouden en hij is zeer enthousiast over de resultaten die wij bereikt hebben. Hij wil graag dat wij aanbevelingen schrijven voor hem zodat hij methodes die wij gebruiken ook aan zijn docenten kan leren en gebruiken.
De andere dagen hebben we de kinderen zelf laten kiezen wat ze wilden doen omdat dit de laatste keer was. Ze moesten samen de tot een plan komen, gelijk goede oefening voor de samenwerking. We hebben erg leuke dagen gehad! We hadden zelf voor de kinderen een afscheidskadootje: een potje klei omdat ze dit altijd zo leuk vonden en een groepsfoto waar we achterop wat op geschreven hadden. Ook hadden we al hun knutselwerkjes in de schriften geplakt zodat ze die mee naar huis konden nemen. Het was de laatste dag heel gek om weer een leeg lokaal te hebben en al onze spullen mee naar huis te nemen.

Woensdagochtend hebben Iris en ik officieel afscheid genomen tijdens de docentenbijeenkomst. Wij hebben voor de school ook een afscheidskadootje: een bal, een A2 met foto’s van ons project en een aantal stempels. Dit is omdat de school een beloningssyteem voor de kinderen over gaat nemen dat wij in ons project geïntroduceerd hebben. Wij werden bedankt door de principal en door een docent namens de andere docenten. Maar donderdagmiddag bleek dat dit niet alles was! Ze hadden als verrassing voor ons donderdag allemaal eten en drinken in de pauze en we hebben met alle leraren gezellig gegeten. Er zijn toen nog zoveel lieve woorden tegen ons gezegd, dat dit afscheid ons zwaar viel. Hierna wilde het schoolhoofd nog graag ons andere delen van de townships laten zien. In het begin vonden we het vooral grappig omdat we stopten bij een brandweerkazerne en koeien die op de weg liepen, maar later kwamen we bij wijken waar we nog nooit geweest waren en dit was erg interessant en leuk om mee te maken! Bij plaatsen zoals een slachterij en een braaiplaats voor de lokale mensen, kom je normaal gesproken niet zo snel… ;-) Na deze townshiptour hebben we ook afscheid genomen van het schoolhoofd. Ik vond het maar niets om te bedenken dat we nu voor de laatste keer de townships uit zouden rijden en dat ik alle lieve mensen en kinderen waarschijnlijk nooit meer zie.

Afgelopen weekend zijn we lekker uit eten geweest om te vieren dat ons project zo goed is verlopen. Eigenlijk stond er een groot concert met Ne-Yo, Ludacris, Shaggy en onze beroemde vriend op het programma, maar dit is helaas afgelast! Tja, het blijft Afrika. In plaats hiervan hebben we maar ons eigen feestje gebouwd met lekkere zelfgemaakte hapjes en de dag erna ‘potjie’ (stoofpotje). Ook flink genoten van de zon want er werd slecht weer voorspeld (lees: sluierbewolking :P) maar dit valt tot nu toe alles mee! Ook nog lekker even buiten de deur ontbeten, we nemen het er nog eventjes van!

Afgelopen maandag, gisteren en vandaag zijn we braaf met ons schoolwerk bezig en dingen die altijd op in de laatste week moeten zoals de auto inleveren, een aantal mensen nog een beloofd bezoekje brengen en een eindevaluatie houden met Marieke. We hebben allebei een 8 voor onze stage! En zo dadelijk hebben we nog een keer afgesproken met het meisje uit de sloppenwijk waar ik 4 jaar geleden zoveel contact mee heb gehad. Nog meer afscheid…

Het is zo ver: het einde is nu echt nabij! Vanavond nog een Ladies Night met voetmassage en facial. Morgen ga ik alles in mijn tas proppen, dat wordt nog een hele uitdaging met alle souvenirs en nieuwe kleren en ’s avonds gaan we voor de laatste keer uit eten bij ons favoriete goedkoopste restaurantje met alle huisgenoten en mensen van Ready 4 Life om ook van hen allen afscheid te nemen. Vrijdagochtend vliegen Iris en ik om half 10 naar Kaapstad om daar onze tijd samen in stijl af te kunnen sluiten. We willen nog steeds de Tafelberg op maar daar moet het mooi weer voor zijn en de wijnproeverij die we de vorige keer gemist hadden, staat nu opnieuw op ons lijstje, net als een drankje op Camps Bay en een Afrikaanse maaltijd bij Mama Africa. We gaan zeker ons best doen om zaterdagavond de 1e EK wedstrijd te kijken, hopen dat het lukt en dat we winnen! Zaterdagavond om 23.30 vliegen we dan naar Amsterdam om vervolgens nog een stukje naar Dusseldorf te vliegen en daar om 14.00 te landen. Ik weet het, ik wil ook wel in Amsterdam uitstappen maar mijn koffers gaan toch echt door naar Duitsland en omboeken gaat niet bij deze ‘goedkope’ vlucht. Ach, vanaf Nuenen is het verschil in afstand volgens mij niet veel dus voor niemand een geldig excuus om mij NIET op te komen halen! ;-)

Dit is mijn laatste verhaaltje dus dan rest mij alleen nog jullie te bedanken voor het volgen van mijn verhalen. Ik weet dat ze soms een beetje lang waren en dat jullie ze vast af en toe te snel achter elkaar vonden komen, dus is een bedankje voor al jullie leuke en lieve reacties is wel op z’n plaats! Dit heeft mij echt goed gedaan en ’t scheelt straks zeker in het bijpraten! Voorlopig is het dus gedaan met deze site, maar bewaar de link maar voor een volgende reis, die vast en zeker gaat komen… :-)

Dikke kus en tot HEEL SNEL!
Karlijn

P.S. Geen foto’s want die komen jullie maar lekker een keertje persoonlijk bewonderen! :-)

  • 06 Juni 2012 - 09:42

    Vul Hier Je Tineke:

    Hoi Karlijn,

    Wauw, jullie hebben echt mooie resultaten bereikt en iets kunnen betekenen! Geniet van de laatste dagen en een goede reis terug gewenst!

    Groetjes,
    Tineke (van SNV)

  • 06 Juni 2012 - 09:48

    Anita:

    Super goed wat jullie in zo'n korte tijd bereikt hebben. Natuurlijk valt het niet mee om afscheid te nemen van de kinderen en het geweldige land, maar ik ben ervan overtuigd dat je vast wel weer eens teruggaat :P.
    Geniet nog even van het mooie Kaapstad en hopelijk mag ik snel al je foto's bewonderen!

  • 06 Juni 2012 - 09:51

    Suzan:

    Hey karlijn,

    Goed hoor dat jullie de stage met een 8 hebben afgerond!
    Gezellig dat je zondag weer thuis komt en alvast een hele goede reis toegewenst.

    Tot snel, misschien op kraamvisite?

    Groetjes,
    Suzan

  • 06 Juni 2012 - 09:54

    Gerda En Robbie Alme:

    Dan op de valreep nog even een reactie van ons. Natuurlijk valt het afscheid zwaar, maar volgens ons kun je met een voldaan gevoel en een extra rugzak vol met ervaringen aan je terugreis beginnen. Goede reis en tot later, liefs van ons T Gerda en O Robbie

  • 06 Juni 2012 - 09:55

    Cassy:

    Karrie :D

    Hoooooo wat maakt dit verslag mij blij. Blij omdat je zelf nu maar mooi een prachtige bevestiging hebt van al het goede en mooie werk dat je gedaan hebt daar, maar ook omdat ik stiekem heel goed weet wat het betekent dat je weer terug naar huis komt! Ik heb je verhalen altijd met plezier gevolgd, maar hoor ze met nog meer plezier straks in real-life aan :D
    lieve lieve Karlijn. Neem je omgeving nog even helemaal in je op de komende dagen, zodat het je maar altijd zo levendig bij mag blijven.
    Dikke kus en tot bijnaaaa!

  • 06 Juni 2012 - 10:13

    Opa:

    Ga maar lekker slapen voordat je weg gaat en denk maar aan mij! Goede reis gewenst!

  • 06 Juni 2012 - 10:15

    Oma:

    Met lach en een traan afscheid nemen, moeilijk he?! Maar goed werk verricht en een mooi cijfer gehaald! Goede vlucht en tot gauw! Xxx oma

  • 06 Juni 2012 - 10:20

    Lee:

    Hoi lief!
    Wauwie, ben echt super trots op mijn kleine zusje! En ben nog blijer dat ik je over 4 dagen alweer zie!
    Helaas heb ik dan wel tentamen die donderdag, maar het goede nieuws is dat ik daarna vakantie heb. Ohja en het nog betere nieuws is dat ik gelijk al een nieuw project voor jou heb verzonnen, nl. het inrichten van mijn nieuwe appartement ;). Heb speciaal voor jou nog wat muren kaal gelaten hahaha.
    Heel veel zin om jou te zien! xxx

  • 06 Juni 2012 - 10:22

    Mama:

    Dag lieverd, tot gauw! Ik ben heel erg trots op je! Fantastisch gedaan!! Ik verheug mij op je thuiskomst! #moederkloek ;)

  • 06 Juni 2012 - 10:25

    Marianne De Jong:

    dag Karlijn,

    ik heb de afgelopen maanden met veel nieuwsgierigheid jouw reisverslag gelezen. Wat een fantastische ervaringen heb je opgedaan en wat is de tijd snel voorbij gegaan.
    Wat mij betreft ben jij voor je stage geslaagd! Als een docent moeilijk doet stuur je ze maar naar mij.

    Partir cést mourir un peu, is een wijze Franse uitspraak. Gelukkig 'un peu' , want je laat veel herinneringen achter en je neemt er zelf veel mee.

    Geniet van je laatste dagen en een hele goede terugreis toegewenst.
    Kom je nog eens langs bij SNV?

    Hartelijke groeten,
    Marianne de Jong

  • 06 Juni 2012 - 11:16

    Manja:

    jaaa valt niet mee allemaal!! hier is t ook niet alles... afstudeerstress, 2.5uur vertraging met de trein en non stop regen :S maarja komt goed! Nog even!! en ook nog even en dan kan ik jou weer knuffelen!!
    Hopelijk tot snel lieverd!! xxx

  • 06 Juni 2012 - 12:22

    Tjerkje:

    Wauw meid al dat afscheid, das echt zwaar!! Ik ben blij je straks weer te zien....scheelt dit in pijn? Vast niet, maar ik ben trots op wat je hebt gedaan. Een echte Nuenense kanjer! Goede vlucht en tot op de thee in Nuenen. Kus

  • 06 Juni 2012 - 15:30

    Frederieke:

    Wow, wat vliegt de tijd en wat zijn jullie goed bezig geweest daar! Daar kun je echt trots op zijn. De kinderen zullen jullie erg gaan missen.... Geniet mog ff van jullie allerlaatse dagen en Veel plezier in Kaapstad!
    Tot gauw ziens en liefs, Fred

  • 06 Juni 2012 - 15:32

    Frederieke:

    Ps
    En natuurlijk de hartelijke groeten aan de achterblijvers daar ;-).

  • 07 Juni 2012 - 12:37

    Lidwien:

    Proficiat en heel veel complimenten voor hetgeen jullie daar gepresteerd hebben!!
    Goede terugreis en welcome back in Nuenen!! Liefs x

  • 06 Augustus 2012 - 15:48

    JoopBakker:

    heb regelmatig met plezier je verslag gelezen en met anderen gedeeld hier .Zien we je een keer hier ?
    groetjes van Joop en collegas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Stage in ZA

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2012

Het einde

27 Mei 2012

Voorbereidingen op het afscheid

14 Mei 2012

inburgeringcursus

03 Mei 2012

Mooie herinneringen

17 April 2012

Kaapstad en andere belevenissen
Karlijn

Actief sinds 30 Mei 2008
Verslag gelezen: 890
Totaal aantal bezoekers 47325

Voorgaande reizen:

23 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Back to Africa!

10 April 2014 - 28 April 2014

Crossen door de Sahara

09 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

Big Africa Trip met Berend

02 Februari 2012 - 10 Juni 2012

Stage in ZA

13 Juni 2008 - 14 Augustus 2008

Vrijwilligerswerk in ZA

Landen bezocht: