Ek is allright! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Ek is allright! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Ek is allright!

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

05 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Vorige week en vandaag zijn we druk bezig geweest op ons project en we beginnen al wat vooruitgang te zien bij sommige groepen! De vooruitgang heeft vooral betrekking op een verbetering in het contact tussen de kinderen en ons. Super fijn en motiverend op te zien dat een aantal kinderen zich goed op zijn/haar gemak voelt en de gesprekjes die wij aanknopen durft te beantwoorden. Dit is echt heel erg vermoeiend! We zetten al onze gespreksvaardigheden en kennis in om op een zo goed mogelijke manier aan te sluiten bij wat de kinderen willen vertellen en het ‘gesprek’ voort te zetten. De activiteiten die we met de kinderen doen zijn dan ook geschikt om ondertussen te kunnen praten, om een veilige omgeving te maken en op zoek te gaan naar hun interesses. Ook zijn de kinderen ons Afrikaans aan het leren, heel erg leuk!
Het lastige van deze gesprekken is dat we soms (onverwacht) een vrij schokkende mededeling krijgen van de kinderen zoals dat een familielid een paar dagen geleden is overleden, hoe onveilig de buurt is waar ze in wonen (inclusief details over het geweer waarmee er laatst voor hun huis iemand is neergeschoten) en vandaag zelfs dat een moeder alcoholist is en de ruzies die hieruit voortkomen. Bizar is ook de manier waarop de kinderen hierover praten, vaak vrij luchtig en nieuwsgierig naar hoe een begrafenis in Nederland is en of onze ouders wel op de hoogte zijn van dat wij in Zuid-Afrika zijn en hoe gevaarlijk het hier is.
Indrukwekkend, motiverend, vermoeiend, maar bovenal heel gaaf dat we al vooruitgang boeken en weer een klein stukje dichterbij ons doel zijn. En eigenlijk bij sommige al een behoorlijk stuk nu ik er zo over nadenk! :-)

Vrijdag hebben we meegeholpen bij een event dat georganiseerd werd door andere stagiaires van Ready 4 Life. Het doel was om kinderen van de scholen in de sloppenwijken meer informatie te geven over een kunst opleiding, zoals dansen, zingen, schilderen, etc. Hier zijn zij de afgelopen maanden meebezig geweest dus het was een spannende dag voor hun! Al met al is het een geslaagde dag geworden, wel anders dan verwacht zoals het weer typisch Afrikaans is. Er zijn een stuk minder kinderen gekomen van de scholen waarop gerekend was. Dit was natuurlijk een tegenvaller maar het was wel erg leuk dat er veel kinderen uit de sloppenwijken waren die niets met de scholen te maken hadden. Zij hebben zeker een leuke dag gehad met het volgen van workshops en het zien van optredens van lokale dansgroepen en rappers.
Als afsluiting van deze dag zijn we met een aantal stagiaires op stap gegaan! We wilden graag naar een ‘zwarte’ club, om de verschillen te kunnen zien met de vorige keer (en natuurlijk gewoon voor de lol ;-)). Ik vond het echt een zeer geslaagde avond, lekker gedanst en veel nieuwsgierige mensen over wat wij als enige blanken daar deden.

Zaterdag hebben we niet veel uitgespookt. Lekker bijkomen van de lange dag, geskypt en wat benodigdheden hier en daar gekocht. ’s Avonds hebben we heerlijk gebraaid met z’n allen en dat was erg gezellig! Na veel te veel gegeten te hebben, de avond afgesloten met een borreltje en liedjes met de gitaar van een van de vrijwilligers.

Zondag zijn we naar Addo Elephant National Park geweest. We konden daar met onze eigen auto in en ik heb gereden. Erg leuk om zelf een keer te kunnen rijden tijdens een safari maar zonder Defender en om op de verharde wegen te blijven, was toch een beetje jammer! Ik miste het mooie geluid van de motor, het over de struiken heen kunnen kijken en de instelling ‘let’s make new roads’. (Sommigen van jullie zullen dit niet begrijpen maar anderen zullen PRECIES weten wat ik bedoel, haha!)

Morgen nog een dag naar ons project en woensdag vlieg ik naar Durban! Mijn ouders komen daar ook naartoe gevlogen en we rijden over Drakensberg, Transkei, over Lesotho, en richting Bloemfontein weer terug. Zaterdag 18 zijn we weer in PE en mijn ouders blijven nog een weekend hier om maandag op ons project te kunnen kijken.
Het zal dus wel eventjes duren voordat jullie weer een update lezen…

Veel liefs en een dikke kus!

• 05 Maart 2012 - 18:41

Frederieke:

Klinkt goed Karlijn! Addo, daar heb ik ook goede herinneringen aan ;-)! Ik sprak je moeder nog gisteren. Leuk dat ze komen. Kun je ff bijpraten.... Geniet er lekker van en heel veel plezier samen! Liefs, Fred

• 05 Maart 2012 - 19:01

Manja:

Leuk leuk van je ouders! en goed dat het allemaal een beetje loopt met jullie project. Wat gaaf van Addo! hebben jullie nog leeuwen gezien? OOOOh wat blijft zo'n safari toch gaaf!! Krijgen we binnenkort wel weer foto's??? :) Want je weet: die zeggen meer dan duizend woorden ;)
    xxx

• 05 Maart 2012 - 22:50

Lidwien:

Hoi Hoi hoe mooi kan het zijn: een mega-uitdagende stage en dan komen ook nog je ouders naar je toegevlogen om samen met jou, als aangename onderbreking een vakantie te vieren. Helemaal gaaf dat je hierdoor weer een heel ander stuk van ZA kunt ontdekken.
    Alleen hoe moet het dan nu met die kindjes van jullie, die net aan jullie beginnen te wennen??
    En jullie gaan toch niet DOOR, maar hopelijk OM Lesotho heenrijden i.v.m. jullie overlevingskansen..?
    Hoe dan ook: wens jullie een fantastische vakantiereis!!
    Groetjes liefs xxx

• 06 Maart 2012 - 19:18

Cassy:

Karlijnnnn! :D

Heerlijk weer zo'n nieuw verhaaltje. Was ook blij verrast met je mailtje laatst. Had hem alleen op m'n telefoon zitten lezen (net als dit reisverslag gisteren) waardoor ik steeds vergeet iets terug te sturen, dat lukt me namelijk niet zo goed op die telefoon.
    Het klinkt weer allemaal geweldig uiteraard. Ook heel erg fijn dat het project begint te lopen en dat de band met de kinderen sterker wordt. Over een tijdje wil je ze helemaal niet meer kwijt, raak je helemaal verknocht aan ze. Wel bizar dat die kleintjes zo luchtig kunnen doen over wat ze allemaal meemaken. Maar aan de andere kant, ik denk dat je er zelf ook niet veel vrolijker van wordt als je steeds zware verhalen moet aanhoren. Wat dat betreft is de visie op de wereld van een kind toch echt prachtig. Heerlijk ook die nieuwsgierigheid. Dat je maar veel van ze mag leren :)
    En trouwens, dat filmpje dat erop staat. Is dat van het event? Ziet er wel echt kei leuk uit! I love party rockers overigens. Iedereen is al klaar met het nummer hier behalve ik haha :D. Jij nog helemaal into 'move like Jagger' ? Steeds als ik dat nummer hoor moet ik aan jullie denken haha. Goed ik dwaal weer af. Super dat mama en papa al langs komen! Eventjes lekker genieten.. Mijn god, morgen vlieg je al! Nou lieve Karlijn, geniet van de tijd met z'n drietjes en laat ze maar'ns zien wat je allemaal doet daar op je project. Ik zal op mijn verjaardag een extra wijntje op jou toosten, beloofd!
    Tot gauwww xxxxxx

• 06 Maart 2012 - 19:19

Cassy:

En excuses voor mijn lange reactie, zal het de volgende keer weer in een mailtje zetten haha... oepsies.. xx