nog meer belevenissen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu nog meer belevenissen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

nog meer belevenissen

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

17 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve Allemaal,
De laatste twee dagen van het holiday program waren ook weer geslaagd!We hebben de donderdag 150 kinderen geschminkt in vooral Batmans, vlinders en spidermans.
De laatste dag hadden we Dance Competition wat in hield dat er steeds twee kinderen tegenover elkaar gingen dansen en dat de kijkende kids dan besloten wie het beste was. Er was een dansgroep gekomen die doormiddel van een leuke dansshow de bedoeling liet zien. Echt een hele leuke spettererende afsluiting! Geweldig om te zien hoe goed die kinderen allemaal kunnen dansen en vooral schudden ;) Het zit echt in hun bloed!
Vrijdag middag zijn we met zijn tweetjes boodschappen gaan doen voor het afscheidsdiner wat we voor Jorn en Monir hadden georganiseerd met Jacco en Marieke. Het was een geslaagde avond.
Afgelopen zaterdag zijn we naar een rugby wedstrijd geweest. Wat heel anders was dan we verwacht hadden, want wij dachten even mooi naar een stadion te gaan, maar het bleek op de sportvelden van een privé school te zijn! Wat een heel hoop Gucci, Versace en Prada zonnebrillen en Ralph Lauren tasjes opleverde kortom alleen maar bekakte lui inclusief de kinderen in hun schooluniformen alsof ze zo uit een Harry potter film gelopen kwamen! Ongelooflijk dat deze mensen ook zuid afrikanen zijn en om te merken hoe ze over de mensen uit de sloppenwijken praten, volgens hun zijn wij gek dat wij daar werken, want ze jatten van je, verkrachten je en schieten je dood…! Zo jammer en zonde van deze onwetendheid.
Verder waren we naar het rugby met twee vrienden van Jacco, waarvan één toen hij 19 jaar was vanaf zijn schouders tot en met zijn voeten verlamd is geraakt bij een rugby wedstrijd. Leuk om de dag met hem door te brengen en zoveel verhalen van een blanke local te horen over zichzelf, maar ook over Afrika. Verder was het leuk om de rugby te zien en dat is natuurlijk ook een must als je in Zuid Afrika bent!
’s Avonds toen we thuis kwamen, was één van de nieuwe vrijwilligers er al en dat is Annemarie. Het klikte meteen en ze blijft gelukkig bij ons in huis dus dat is helemaal leuk!
Vlak voordat we gingen slapen gebeurde hier voor de tweede keer deze week een auto ongeluk voor de deur! Wederom was het hele circus aan ambulances, politie, sleepwagens, brandweer en traffic control weer aanwezig. Het is echt niet normaal hoeveel ongelukken hier gebeuren en je er met je neus boven op kan staan hoe de zwaar gewonden mensen of zelfs al dode mensen worden afgevoerd en op straat liggen… Maar geloof het of niet…zelfs dit went!

Zondag zijn we met Jacco en Annemarie naar een kerk dienst gegaan en ook die was weer helemaal anders dan we verwacht hadden. Er was namelijk geen ‘kerk’ maar het was meer een schuurtje in de sloppenwijk met plastic stoelen. Na nog geen 5 min. gingen alle stoelen al aan de kant en werd er wild geklapt, gezongen, muziek gemaakt en rondjes om een paal gerend! Wij natuurlijk enthousiast meegedaan! Na ongeveer 25 min. rondjes rennen mochten we weer gaan zitten en werd er door een groep van 6 kindjes het meest emotionele liedje wat we ooit hebben gehoord gezongen. Met als refrain: “Father where are you? I miss you from the bottom of my heart”
Daarna zongen de vrouwen nog een lied en Franklin en Bridget (het echtpaar wat Back 2 School leidt). Echt super allemaal!
Verder hebben we zondag lekker veel gekletst, het een en ander voor het project gedaan en ’s avonds een filmpje gekeken.
Maandag begonnen we samen met Annemarie bij de kleine kindjes van Back 2 School en zijn we in de middag met zijn drieën naar de school in Bay View gegaan om verder te gaan met het schilderen van de lokalen. De leraren worden met de dag enthousiaster en dat is heel positief! Ze zijn zelfs onderling jaloers op elkaar over wie het mooiste lokaal heeft en komen extra bij ons slijmen in de hoop dat wij hun lokaal ook zo mooi gaan maken. Onze missie van het dichterbij elkaar brengen van leraar en leerling lijkt dus te gaan lukken!
Maandag bij thuiskomst zat Marieke met 6 nieuwe vrijwilligers in ‘ons’ huis en die hebben we een beetje leren kennen. Onze tweede en laatste nieuwe huisgenoot is nu bekend en heet Dorothée. Die avond, toen alle andere vrijwilligers (behalve Annemarie en Dorothée) naar het andere vrijwilligers huis waren, hebben we nog meer kennis gemaakt, gegeten en daarna filmpje gekeken voordat we zijn gaan slapen.
Dinsdag was een niet zo bijzondere dag, we zijn met Annemarie bij Back 2 School begonnen en daarna met zijn drieeën en Avril veel gewacht, maar ook naar een presentatie geweest waarvoor we de dag ervoor waren uitgenodigd door twee vreemden vrouwen die ons in de verfwinkel hadden gespot met Avril. Die vrouw kwam ons keurig ophalen bij het project en bracht ons ook weer terug. De presentatie deden ze echt heel goed en ging over een reissite waarbij je volgens hun allemaal geld kon verdienen en besparen door een soort piramide systeem… Volgens ons nooit mogelijk, maar heel grappig om meegemaakt te hebben en weer bij mensen thuis geweest te zijn. Het waren trouwens locale moslims hier en voor ons dus weer een nieuwe groep zuid afrikanen waarmee we in aanraking zijn gekomen. Toen één van de twee vrouwen ons weer terugbracht nodigde ze ons óók nog uit om binnenkort een keer met zijn alle te komen lunchen bij haar. Wat zijn het toch schatten hier hè?
Gister waren alleen Karlijn en ik ’s ochtends bij Back 2 School en hadden we een hoop nieuwe kinderen! In plaats van 6 zitten we nu al op 11 kinderen! De 5 nieuwe zijn allemaal boven de 10 t/m 14 jaar. Ze zijn door Franklin van de straat geplukt en de meeste zijn nog nooit naar school geweest en kunnen dus nog geen –a lezen laat staan schrijven… Gister hebben we met ze gerekend en dat was dus ook een drama, maar heerlijk om ze daarbij te helpen door middel van voorbeelden met mensen appels en peren. Om 11uur net na de pauze met de kindjes waren alle vrijwilligers gekomen en zijn we naar de andere school gegaan. Daar hebben we introductie gehad met lokalen jongeren allemaal tussen de 18t/m25 jaar die van de vrijwilligers de komende tijd computerlessen, life skills en wiskunde les gaan krijgen. Dit is een groep van 10 jongeren die we sowieso mee gaan nemen naar het wildpark. Samen met hun en alle vrijwilligers zijn we toen voor alle nieuwe vrijwilligers twee uur door de sloppenwijken gaan lopen, zodat de vrijwilligers wat meer wennen aan de armoede en iedereen elkaar wat beter kon leren kennen. Het was dan ook erg interessant om met die jongeren te praten en er bijvoorbeeld achter te komen dat 3 van hun al een kind hadden en hoe ze over bepaalde dingen denken en wat ze allemaal hebben meegemaakt. Na de wandeltocht zijn we terug naar huis gegaan.
Vandaag begonnen we samen met 3 van de nieuwe vrijwilligers (Chantal, Janette en Eef), zoals we dat nu voortaan iedere ochtend gaan doen, weer bij back 2 school. We hebben met de kindjes tanden gepoetst, oren en handjes gewassen, gezongen, gespeeld, getekend en geschreven. Met veel geduld en liefde is het ons gelukt om ze na ander halfuur (niet overdreven) een –a en een –b te laten schrijven. Het is namelijk zo dat als ze net mooi de –a kunnen schrijven en ze met de –b mogen beginnen ze daarna niet meer weten hoe ze de –a nou moesten schrijven…. ’s Middags om 13 uur zijn we weer naar de andere school gegaan en ook dat blijven we de komende tijd zo doen om daar dan met behulp van andere vrijwilligers en die 10 jongeren verder aan de lokalen te werken. Vandaag hebben we als een stel idioten de tafels staan schuren en zijn we verder gegaan met verven! Super hoeveel handen licht werken maken! Die 10 jongeren zijn net als de vrijwilligers een erg leuke, enthousiaste en leergierige groep dus fantastisch om mee te werken. Sinds 16uur zijn we thuis en we gaan vanavond naar een Theater voorstelling samen met Jacco en al de 8 vrijwilligers. Ook dit weekend staan er alweer leuke dingen op het programma! Voor zondag in ieder geval het leeuwenpark waar je baby leeuwtjes kan vertroetelen, surfwedstrijden kijken en in de avond naar een Jazz café. Maar dat en meer komt dan de volgende keer!
Heel veel liefs van ons

p.s Er is nog ander goed nieuws, namelijk dat we zojuist bericht hebben gekregen van het wildpark Amakala en we mogen maximaal 40 (wat meer is dan we hadden verwacht) kinderen meenemen met een speciale deal! Het balletje begint nu echt goed te rollen en hebben er alle vertrouwen in dat het heel leuk gaat worden!

en kijk voor fotos bij Manja

• 17 Juli 2008 - 16:28

Mama En Papa:

Super goed van jullie, wij zijn reuze trots dat jullie dit weten te bereiken! Fijn dat het weer zo goed klikt met de andere vrijwilligers. Het kan eigenlijk ook bijna niet anders want jullie hebben allemaal het zelfde doel. Toch? Leuk ook de foto's op Manja's site! Hebben jullie de Gucci's niet kunnen overtuigen dat hetgeen zij beweren toch echt niet waar is? Het zal ze iig aan het denken hebben gezet! (Tja en 25 min. rondjes rennen zie ik hier toch niet zo gauw gebeuren. maar wie weet wordt dat de grote verassing in Apeldoorn. Hij houdt wel van interactie...:)) Dikke kus van ons!

• 17 Juli 2008 - 16:43

Nog Even Een Vraagje:

P.S. Hopelijk maken jullie zelf nog veel meer foto's??!!

• 17 Juli 2008 - 23:27

Leonie:

Goed bezig daar! Mijn zonnebril heb ik inmiddels gemold dus misschien kan je zo'n Gucci geval voor mij meenemen?
    Denk je nog een beetje aan je alcoholverslaving? Niet de bedoeling dat je daar vanaf komt natuurlijk..
    Verder zal ik het deze keer maar kort houden, youknow.
    Veeeeeeeeeeeeeeeeel liefde!

• 17 Juli 2008 - 23:30

Tjerkje:

Hoi Carlijn,
    Wat een verhalen weer, super! Jullie doen goed werk met de kids, knap van je.
    Gods zegen voor wijsheid en veiligheid
    Tjerkje

• 18 Juli 2008 - 08:08

Martie En Hetty R.:

Wat doen jullie fantastische dingen daar. Al die aanzetjes tot het opdoen van kennis voor de locals, een betere communicatie en meer begrip moeten toch wel bijdragen aan "een betere wereld". En wat je er voor de toekomst voor jezelf uithaalt lijkt ons ook van onschatbere waarde. Ga zo door! Wij volgen jullie met respect en belangstelling.

• 18 Juli 2008 - 09:22

De Prinsjes:

Hoi Carlijn,

Wat een verhalen zo te lezen gaat het jullie daar goed. Maar nu zijn wij ook toe aan een vakantie. Het is hier erg stil zonder jou en Dave en Linda. Allemaal met vakantie, dus we gaan vandaag ook vertrekken naar de kust !!!!!!(Middelburg). Het weer is super slecht maar we maken er wel iets van.
    Groetjes en kusjes,
    Peter en Marjan

• 18 Juli 2008 - 19:38

Hermien,Toon En Kids:

Hoi Karlijn,
    Echt super leuk om jullie reisverslagen te lezen en fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben. Blijf vooral ook heel veel genieten. Dikke kus van ons allemaal!!!

• 19 Juli 2008 - 09:29

Oma Venlo:

Hallo Karlijn. Zaols je begrijpt ben ik dit week-end in Nuenen. Dat is voor mij heel fijn want in Venlo zijn veel mensen op vacantie, zo ook Bas, die meedoet aan een schaaktournooi, in, lach niet, Kopenhagen. Daar blijft hij 12 dagen.
    Met veel belangstelling volg ik jullie avonturen in verre buitenlanden, geweldig. Met de voet van jouw Mama gaat het wel goed, meen ik te kunnen constateren. Ondanks haar gedeeltelijke immobillitijd blijft ze ongelofelijk druk bezig met allerlei nuttige zaken, zoals het aanstaande vertrek van de familie Dominee.
    Morgenavond ga ik weer terug naar venlo met jouw mama en papa, die doorrijden naar Keulen om Berend af te halen op zijn terugtocht uit Georgie. Lieve Karlijn en andere lezers hartelijke groeten en veel liefs Oma Nini.

• 20 Juli 2008 - 09:43

Hilke:

Wat een lange berichten!!
    genoeg te doen zo te zien, super goed wat jullie voor die kinderen doen! Ik ben vandaag terug gekomen van vakantie, was erg gezellig! en lars is daar gebleven als reisleider, maar dat zal hij je zelf vast nog wel vertellen!! heel veel plezier nog, ga door met het goede werk:D
    dikke kus, uit het koude kikkerlandje:(

• 22 Juli 2008 - 19:10

Opa En Oma.:

Fijn weer wat te horen van jullie.Wat zijn jullie toch geweldig bezig daar.De foto's van de kinderen getuigen daar van,al die lachende en tevreden snoetjes!Steeds weer een verrassing,de foto's en de berichtjes van jullie en ook van Leonie.Leuk om te lezen en ook weer goed om te reageren.De foto's zijn prachtig.Het :geweldige gebouw"van de kerk,wat zijn we hier dan toch verwend met al onze goede accomodatie's.En dan zo'n fijne dienst mee te maken! Het lijkt me geweldig[bijna net zo goed als bij Ad???]Het is een heel pakket wat je meekrijgt in de rugzak voor je levenservaring.Wees er zuinig op.We wensen je nog een heel fijne tijd samen met allen daar en zeker ook met JULLIE kindertjes.We denken vaak aan jullie.Lieve groetjes van Opa en Oma TOET xxx

• 22 Juli 2008 - 19:46

Prinsje:

Hey lieverd..ik heb je verhalen al een paar dagen geleden gelezen maar nog niet de tijd gehad om te reageren.. best lastig om in zo´n hostal aan de beurt te komen op de pc.. het vergaat jullie allemaal wel goed zo te horen en jullie genieten er ook van :D ik ben inmiddels ook al bijna op de helft van mij reis die ook heel mooi is..we hebben veel mooie dingen gezien en vandaag ook in de zee gelegen :P ik ga nu je een mailtje sturen ;P dikke kus btw stom dat paps en mams je naam gewoon verkeerd schrijven hahaha ze zullen wel te veel gedronken hebben