ons leuke weekend en dagen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu ons leuke weekend en dagen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

ons leuke weekend en dagen

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

23 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve Allemaal,
We waren gebleven bij de theater voorstelling waar we donderdag avond met alle vrijwilligers en Jacco heen zijn geweest en die was tsja hoe zegt je dat nou… heel apart! Het heette Ecuus en ging kort samen gevat over een jongen met een psychische afwijking met betrekking tot paarden, wat een hoopt poedel naakte mensen opleverden…Extra schrikken omdat wij een of andere Afrikaanse musical hadden verwacht!!

Vrijdag na onze dag bij Back 2 School waren we om 4 uur thuis en zijn Annemarie en Karlijn even gaan slapen voordat we naar het asociaal grote en mooie Greenacers shopping centre gingen. Voor de 8e keer de afgelopen dagen startte de auto weer niet en moesten we dat rotding weer duwen, maar na even duwen deed hij het gelukkig wel weer. We waren alleen wel pas om half 6 in het shopping centre en alle winkels gingen al om 6uur dicht, waarvan wij dachten 7uur… Toch konden we allemaal nog even leuke schoenen scoren en wat kleren kijken.
Terug bij de auto bleek dat kreng na 7 keer duwen nóg niet te startten en aangezien het hier winter is en daaroor al om 5 uur pikdonker is baalden wij hier gruwelijk van. Al helemaal omdat er op het parkeerterein alleen nog maar heel vervelende zatte negers rondliepen die zich allemaal met ons begonnen te bemoeien!! Na de 8e keer duwen gaven we het op en zijn we met de deuren op slot in de auto gaan zitten en Jacco gaan bellen om ons te komen halen. Na het telefoontje probeerde Annemarie hem toch nog 1x te startten en je raad het al toen deed die het natuurlijk wel!! Op de terugweg verdwaalde we hopeloos en omdat we weten dat rijden op vrijdag avond nogal gevaarlijk is vanwege alle dronken mensen achter het stuur en op straat zijn baalden wij extra… Na anderhalf uur dwalen en veel bellen met Jacco vonden we de weg weer terug naar huis! Bij het huis hebben we met de motor van de auto aan gewacht op de andere vrijwilligers, omdat we met zijn alle uit eten zouden gaan. Om half 9 waren we pas in het restaurant, maar hebben we toch nog een hele gezellige avond gehad!

Zaterdag waren alle vrijwilligers naar het Addo Elephant park gegaan, maar omdat wij daar al twee keer geweest zijn, zijn wij niet mee gegaan en zijn we terug gegaan naar het shopping centre om deze keer op ons gemakje lekker te kunnen winkelen. En we zijn goed geslaagd! Ze hebben hier echt zoveel leuke en spot goedkope kleren en aangezien we allebei bijna al onze kleren hier achter laten is dat natuurlijk helemaal top! Verder hebben we met zijn tweetjes de middag pootjebadend in het ijskoude zwembad bij ons flatje doorgebracht, omdat het eindelijk een keer een wárme zonnige dag was in plaats van een koude! Daarna boodschappen en de opgestapelde afwas gedaan en gekookt. Toen Annemarie en Dorothée weer thuis waren hebben we lekker gegeten en DVDtjes gekeken.

Zondag zijn we naar het Lion Park geweest en dat viel ons in eerste instantie een beetje tegen omdat we de leeuwen (en zelfs een tijger) deze keer niet in het wild zagen, maar achter hekken. Maar de baby leeuwtjes waren meer dan schattig en het was dan ook echt heel gaaf om ze vast te houden en met ze te knuffelen! Maar dat het geen schattige poesjes zijn merk en zie je wel! Al is het maar aan alle littekens en krassen bij de oppassers.
Gek idee ook dat de meeste over een uitgezet zullen worden in wildparken! tijdje Na het Lion Park zijn we naar het strand bij Jeffrey’s Bay gegaan en hebben daar lekker calamari gegeten met zijn alle en gelopen over het strand terwijl een paar van de vrijwilligers naar een internet café gingen.
Rond 19uur waren we weer thuis en zijn toen gaan douchen voordat we met zijn alle naar een Jazz café hier in Port Elizabeth gingen, eindelijk weer eens lekker heel de avond gedanst en gekletst! Super!

Eergister ochtend zijn bij back 2 school alle jongens kaal geschoren door Franklin, want dat vond hij nodig vanwege de hygiëne en we moeten zeggen dat het ze erg goed staat!!
Omdat we niet meer genoeg verfspullen hadden zijn we ’s middag met de community stars naar de high school gegaan om daar de leerlingen wiskunde bijles te geven. Omdat dit de eerste keer was en voor ons ook meteen waarschijnlijk de laatste keer was het allemaal nog al vaag en wederom veel wachten…
Weer thuis had Karlijn erg last van haar nek, maar vandaag gaat het gelukkig alweer beter. Verder deden we lekker rustig aan, maar hebben we ons nog wel verbaasd over de twee schoten die we 's avonds in onze straat hoorden, maar waar we verder niet meer van weten…

Gister hebben we na back 2 school weer nieuwe verf gekocht en dus wel weer kunnen schuren en verven met de community stars, maar verder is er niet veel bijzonders gebeurd. We zijn 's avonds met alle 10 de vrijwilligers bij hun thuis gaan koken en eten en dat was erg gezellig! Lekker brownies toe gemaakt! Rond 11uur zijn we terug naar ons huis gereden en bleef Jacco nog even iets langer, wat niet gaf omdat hij met Mariekes auto was dus zelf thuis kon komen, tenminste dat dáchten we!! Toen we bijna sliepen werden we namelijk door hem gebeld dat zijn auto gestolen was!! Marcel (één van de vrijwilligers) kon hem gelukkig thuis brengen, maar wel weer een vreemde belevenis!

Vandaag hoorden we van Jacco dat de auto gevonden was, maar wel in duizend stukjes...
Verder niet echt een bijzondere dag vandaag. Weer erg veel geduld moeten hebben metde oh zo moeilijk opvoedbare jongens van Back 2 School! Heel dubbel, want aan de ene kant zijn ze stront vervelend, maar eigenlijk zijn zo ook zo lief en aangezien al hun schokkende verledens kan je ze het ook echt niet kwalijk nemen en maken we er gewoon het beste van.
Nu gaan we lekker koken en dan vanavond 2 Disney films kijken!

Dit weekend gaan we een weekend weg met de vrijwilligers om in Tsitsikamma weer te gaan wandelen (dat mooie park met die wandeling langs de kust die we met Jelle en lieke hadden gedaan) en nóg leuker om Manja de hoogste bungee jump ter wereld te zien maken! Wordt (hopelijk ;)) vervolgd!

Liefs

p.s. voor foto's moeten jullie weer bij manja zijn!

• 23 Juli 2008 - 17:32

Papa:

Heey meiden,

Spannend zo'n theatershow, hopelijk wel mooie mannen erbij voor jullie?
    En te gek die jonge leeuwtjes, volgens mij zijn jullie in de wieg gelegd om Ranger te worden. Neem je er eentje mee?

Erg al dat geweld rondom jullie, auto gestolen, geschoten, en dan die ongelukken ook nog. Je leert zo wel een andere kant van de "beschaving" kennen; niet allemaal even leuk, maar wel heel erg leerzaam. Gelukkig doen jullie het heel erg goed met al die kinderen op school, op de foto's zien ze er zo blij uit, dat komt vast door jullie enthousiasme en inzet. Zo zie je dat je met heel weining al heel veel goeds kan bereiken. Goeie actie!

Veel plezier nog en op naar Amakala.

Doei, xxx

• 23 Juli 2008 - 18:17

Helma:

hey lieve karlijn,

wat maken jullie toch veel mee! Leuke en minder leuke dingen, maar wel opwindend (zoals de kapotte auto??). Je mam maakt het prima. Ze mist jou en Leonie natuurlijk best, maar ze heeft bergen werk voor de kerk (afscheid Ad) en veel werk is altijd een goede afleiding .....
    Deze zaterdag gaan wij op vakantie. We nemen Dieuwertje mee, want die heeft deze zomer 1 week vrij en dat is net de week nadat ze afscheid heeft genomen van Rob. Vannacht vertrekt hij naar de Verenigde emiraten (om eerst te wennen aan temperaturen va n50°C en meer en dan op naar Afghanistan. Akelige tijd, maar goed, we hopen dat we hem net voor Kerst weer terugzien. Nooit fijn, afscheid nemen van mensen waar je veel van houdt! Redt Dave het een beetje zonder jou?
    Veel knuffels, take care, lieve Karlijn. groeten aan Manja, kus helma

• 23 Juli 2008 - 21:26

Mama:

Hoi lieverd! Wat leuk weer zo'n lang bericht, prachtige foto's (dat welpje! en jullie fanclub!). Spannende verhalen! Ja dat maak je allemaal niet mee in Nuenen... Binnenkort komt Marieke naar Nederland, en als het goed is zien jullie haar hier in september ook weer. Leuk toch! Ach jullie zullen het best redden zonder haar als ervaren vrijwilligers, en Jacco heeft ook weer een andere auto nu zij er voorlopig toch niet is. Grappig detail: ik zie Manja met jouw kleren en jullie allebei in nieuwe kleren. Zo kun je nog eens wat wisselen ipv altijd diezelfde paar t-hirtjes aan ha ha. Berend zit inmiddels rechtop op de bank. Zijn operatie is goed verlopen en hij heeft er weinig last van tot nu toe. Wel af en toe een bloedneus en nog wat slapjes. Maar de medicijnen werken ook nog... Nu kunnen we elkaar gezelschap houden! Mijn enkel wordt alweer wat dunner en ik kan hem al iets beter belasten. Met kruk strompel ik door het huis. Ik probeer morgen eens naar de bouw te gaan. Het is wel heel erg stil zonder al die bouwvakkers hier en ik heb het de laatste 14 dagen niet meer gezien. Ik hoop dat je ook je reis naar Amakala gepland kunt krijgen?! Liefs en tot gauw in een nieuwe mail! xxx

• 24 Juli 2008 - 18:17

Madelon:

Dag Karlijn,

Je kent me niet maar ik ben via Diana (zus van mij) terecht gekomen op jouw site. Ik volg al een aantl weken je bezigheden. Super waar je mee bezig bent. Ik heb enorme bewondering voor het werk wat je doet. Dit werk betekent voor de kinderen daar dat je een steen hebt verlegd. Wat geweldig dat je een welpje (nou ja een hele welp) hebt mogen vasthouden, ben best wel jaloers. Sluit alle contacten en ervaringen in je hart en je kunt er je leven lang uit putten. Veel succes met je werk en verdere belevenissen.
    Groet, Madelon

• 24 Juli 2008 - 18:59

Opa En Oma.:

Alweer een goed bericht van jullie.Heel vervelende jochies die toch heel lief kunnen zijn hebben we hier ook wel hoor! Maar jullie hebben weer het nodige beleeft en heel goed werk gedaan en dat is prachtig!En dan ook nog shoppen!!! Je hebt toch zeker wel een paar paar schoenen gekocht hè? Past het dan wel bij jou kollectie?[in gedachten zie ik je tongetje uitsteken]gemeen grapje hè? Maar--- ik heb ook nog even goed nieuws voor je. Opa was vanmiddag naar de neurochirurg en kreeg te horen, dat hij voorlopig nog even niet geopereerd hoeft te worden.Over ongv. 2maand word het nog weer opnieuw bekeken.Het kan nog steeds een beetje beter worden dus---gaan we volgende week maar eens even weer naar Oostenrijk.Ook daar blijven we je berichtjes volgen en de mooie foto's van Manja. Leuk met die jonge leeuwtjes, even anders dan met Scooter hè? Morgen gaan we naar Nuenen even kijken, hoe het met de beide "kreukeltjes "gaat.Ik zal ze een extra knuffel geven namens jou,Oke? Heel veel liefs van ons beiden, pas goed op jezelf. xxx Opa en Oma toet!