de laatste week is aangebroken! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu de laatste week is aangebroken! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

de laatste week is aangebroken!

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

06 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve Allemaal,
We kunnen weer terug kijken op een leuk weekend! Op de avond van Karlijns verjaardag zijn we met alle vrijwilligers en Jacco gezellig uit eten geweest en hebben we lekker nagenoten van de geslaagde Amakhala dag. Een mooie afsluiting van een verjaardag om nooit te vergeten!!
Zaterdag ochtend hebben we thuis lekker ontspannen gelezen en gekletst met zijn viertjes, voordat we naar de bruiloft van de vriendin van Avril gingen. Die was heel erg mooi! Wel heel westers, maar dat deed niks af aan het sprookjes achtige. Wat opvallend was dat de hele dienst echt aan God gericht was, wij waren niets meer dan publiek. Vanuit de kerk zijn we meteen doorgereden naar Tsitsikamma, waar we drie uur later om 18.30 uur aankwamen. We vonden de andere vrijwilligers en die vertelde doodleuk dat ze al gebungeejumped hadden (wat we hadden afgesproken zondag te doen). Maar goed we hebben wel met ze tienen gegeten in hun 6 persoons huisje en een gezellige avond gehad. Daarna zijn we met zijn viertjes lekker gaan slapen in ons mooie, houte en knusse vier persoons huisje.
Zondag lekker ontbeten en opgestaan met een stuiterende Dorothée om ons heen, omdat ze er nog steeds niet helemaal zeker van was of ze het nou wel of niet aandurfde om te gaan bungee jumpen...Het huisje waar we sliepen was bij de Bloukransbrug waarvan af de beruchte jump is! Want berucht is die, we hebben het nu namelijk over de hoogste bungeejump van de wereld, wel geteld 216m hoog!!
Voor Manja's verjaardag had ze nog een uitje in Afrika tegoed en een tijdje terug heb ik besloten dat ik dit het gaafste verjaardag cadeau vind wat ik Manja kan geven!! Dorothée durfde het uiteindelijk ook aan en het is super om zo'n ervaring met iemand te kunnen delen en samen met behulp van de gekochte DVD en foto’s na te genieten.
Na de bungee jump zijn we gaan wandelen in het park, ik ben een stukje meegelopen met Annemarie en Manja en ben toen terug gegaan naar Dorothée, die niet zo veel zin had om te lopen en heeft lekker in het zonnetje gezeten. We hebben samen lekker gekletst en wat gedronken.
Eind van de middag zijn we terug naar huis gereden en omdat we pas om half 8 thuis waren besloten we pizza te halen en een drie bodem dikke pizza te proberen….En dat was de beste pizza ooit!
Deze week hebben we naast lesgeven met de kids gepapiermarcheed en figuurtjes gemaakt van brooddeeg. Donderdag en vrijdag gaan we dat verven.
Gister avond zijn we in het concert gebouw van Port Elizabeth naar het concert van Stef Bos geweest. Voor de gene het niks zegt, hij is van dat liedje ‘Papa Ik Lijk Steeds Meer Op Jou’. Erg mooi concert met aangrijpende muziek. Hij zingt namelijk ook heel veel in het Afrikaans en dat is en blijft prachtig om naar te luisteren!
Vandaag is er een nationale staking dag en hoorde we gister ineens dat we daarom geen project hadden. Dus nu zijn we vrij, wat natuurlijk wel fijn is, maar ook wel jammer omdat we nu nog maar twee daagjes project hebben!

Ik voel me de laatste dagen best wel dubbel: heerlijk om na zo'n geweldige ervaring dit allemaal op een rijtje te kunnen zetten thuis en dit met iedereen te kunnen delen. Maar wel heel erg jammer dat we hier weg moeten, hoe het met de kids zou gaan en hoe het project verder loopt..
Gek idee dat het volgende berichtje waarschijnlijk alweer het laatste berichtje is! Tot de volgende keer!

Liefs Karlijn (en Manja)

p.s we hebben zelf nog geen internet, dus of de foto’s van Amakhala nog gaan lukken voordat we terug zijn weten we niet, maar anders zullen we ze showen als we terug zijn!

• 06 Augustus 2008 - 09:13

Mama:

Ha lieverd! Ik had het al gelezen bij Manja dus ik wist dat jullie bezig waren! Toch een internetcafe gevonden? Heerlijk om weer iets van jullie te lezen! Dubbel, ja, ook voor ons. Jammer voor je dat het bijna voorbij is, dat je afscheid moet nemen van de kinderen. Maar ook heerlijk om straks weer al je verhalen te horen en je te zien. Marieke is vanmorgen met papa en Berend mee terug gegaan naar Enschede. Dat kwam goed uit. Papa en Berend zijn de kamer aan het schilderen. Misschien kwam Luc ook nog helpen. Marieke heeft heerlijk kunnen uitrusten hier. We hebben wel een aantal dingen gedaan voor jullie project in PE, de website bekeken www.ready4life.nl ,mensen van diaconie en zwo gesproken zodat het project voor hun ook meer gaat leven, maar verder rustig aan. Lekker glaasje, filmpje, extra slapen (Marieke dan :)) ze had het nodig! Heel erg leuk om alle verhalen van haar kant te horen. Ook hebben we samen Lilian even gebeld.
    Berend is druk met zijn rijbewijs bezig en maakt veel uren. Van een echte vakantie is voor hem geen sprake, maar dat moet hij later dan nog maar eens inhalen. Misschien ook in P.E.? Wie weet. Geniet van de laatste dagen, misschien kunnen jullie ma en di ook nog naar het project gaan? Liefs en tot heel gauw in Nuenen. (Orfa staat ook te balen op stal en verheugt zich op je thuiskomst!)
    Omhelst, mama

• 06 Augustus 2008 - 09:14

Hilde:

Hee meid!

Ongelofelijk dat je in zo'n korte tijd zoveel kunt betekenen voor de bevolking daar. Echt geweldige ervaringen heb je opgedaan! Ik kan me voorstellen dat je liever nog een tijdje daar zou willen blijven, maar stiekem ben ik wel een beetje blij dat je weer terugkomt!:-) Geniet van de laatste week, haal er alles uit! Heel veel liefs, kusje

• 06 Augustus 2008 - 11:18

Lilian:

Hey lieve Karlijn, dank je wel voor dit gave cadeau aan Manja wat gelukkig ook goed afgelopen is! het was allemaal al onvergetelijk, maar nu ben jij voor altijd met deze ervaring verbonden en dat maakt het nog specialer.
    het was leuk om even je moeder en vooral Marieke telefonisch te spreken. Inderdaad één en al lof over jullie. Erg fijn. Uiteraard hadden we niet anders verwacht, maar toch leuk als zij als 'kenner' van vrijwilligers dit beaamt.
    geniet van de laatste dagen, wat zijn die 2 maanden omgevlogen! tot volgende week op Schiphol!

• 06 Augustus 2008 - 11:24

Mandy:

Ohhh ik ben blij dat jullie bijna terug komen!!:D Snap wel dat het voor jou dubbel voelt :(
    Maja als je terug bent gaan we meteen daten want dat is nodig!! Hoor graag al je verhalen nog een keer en wil die foto's ook allemaal nog zien ;)

Tot snel lieverd!! -x-

• 06 Augustus 2008 - 19:39

Opa En Oma.:

Onvoorstelbaar, dat jullie tijd er al weer bijna op zit. Door al jullie prachtige verhalen,mooie foto's en al het goede werk wat jullie hebben gedaan vloog het voor ons ook om.Wel weet ik zeker, dat pa en ma en zeker Dave het weer fijn vinden jou in hun armen te sluiten.Het moet ook voldoening geven om zoveel te hebben kunnen doen met al "jullie kinders "daar.Ik heb hier in oostenrijk een mevrouw gesproken, die was helemaal ontdaan door het vertellen van jullie verhaal. Ze heeft een dochter van 19 en die wil dit ook zo graag eens doen. Ze komt er bij mij eerst nog eens over praten, heb haar Be more vast doorgegeven om eens te kijken. Zo krijgen jullie vast wel weer goede opvolgers daar. We wensen jullie nog een fijne tijd[je] daar en lieve groeten van ons beiden.xxx oma toet.

• 07 Augustus 2008 - 16:03

Papa:

Hey Karrie,

fijn voor ons dat je weer in ons gezinnetje terugkeert, zal voor jou heel erg wennen zijn, kan ik met van mezelf wel herinneren toen ik na Malawi thuis kwam. Koste me toen wel een week of 2...
    PS: geldt dat liedje van Stef Bos ook voor jou??

We verheugen ons op je life verhalen dus geniet nog maar eventjes met volle teugen.

xxx papa