Reis met mijn ouders deel 1 - Reisverslag uit Clarence, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Reis met mijn ouders deel 1 - Reisverslag uit Clarence, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Reis met mijn ouders deel 1

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

11 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Clarence

Lieve allemaal,

Dit gaat een hele andere update worden dan die jullie inmiddels van mij gewend zijn! Want wat een mooie, bijzondere dingen heb ik nu alweer gezien en gedaan! En als het mogelijk is, ben ik nog meer verliefd geworden op dit land… Gelukkig kan ik nu al even een deel van mijn reisverhalen posten zodat jullie volgende week niet overspoeld worden met meerdere A4tjes gezever van mij! Internet is hier erg slecht, dus voor het geval iemand me gemaild heeft: kleine kans dat ik het al gelezen heb…

Woensdag heb ik m’n spullen gepakt en ben ik naar het vliegveld gebracht door een andere stagiaire. Het begon lekker Afrikaans: vertraging omdat het hele land aan het staken was. Ik heb geen idee wie precies staakten en waarom, maar het resultaat was dat ik bijna 2 uur later vertrok dan gepland en dat er niet het normale voedselkarretje door het vliegtuig reed maar we alleen een glaasje water en een muffin kregen (niet dat dit erg was, het is maar eventjes vliegen). In Durban stonden mijn ouders op mij te wachten! Heel erg leuk om ze weer te zien! Zij hadden alleen een ‘ietsje’ langere reis gehad (zo’n 38 uur) dus leken ze eerder op een bleke, nogal vermoeide versie van mijn ouders. ;-)
Na wat gepraat, een hapje en een drankje, zijn we op weg gegaan naar onze B&B. Gelukkig draai ik voor het links rijden mijn hand niet om dus ben ik weer de chauffeur, maar nu wel in een veel betere auto!! Nooit geweten dat het zo fijn is om stuurbekrachtiging te hebben, om niet uit elkaar te vallen bij een snelheid van 100km/u en airco! Het is namelijk nogal warm en een beetje benauwd in Durban, zo rond de 30 graden. En wat is Durban een andere stad dan PE! PE is maar een klein, lief stadje en Durban is groot en druk en met veel meer verkeer. Ook is het een stuk luxer en mooier: betere wegen, veel groen langs de weg en erg heuvelachtig. Onze B&B lag duidelijk in een rijk stuk van Durban, we hoorden later dat er inderdaad voornamelijk politici wonen. Na een lekkere pasta en een paar Savanna zijn we vroeg naar bed gegaan.

Donderdag heb ik genoten van een heerlijk gezond en uitgebreid ontbijt en hierna zijn we naar een shoppingmall gegaan. Gezien we de komende dagen in de middle of nowhere zullen verblijven, was het nu of pas in PE. Hierna zijn we naar de kust van Durban gegaan. Iedereen zei dat we naar het ‘King Shaka Marine World’ (groot aquarium) moesten gaan, maar dat is zo’n toeristisch gebeuren dat we daar geen zin in hadden. Een stukje op het strand wandelen en eten van de lokale specialiteiten leek ons een betere manier om bij te kletsen. In ons B&B nog een borreltje en lekker op tijd naar bed. Ik heb nog even tv gekeken en wil jullie verblijden met een grappig weetje: er is ook een Zuid-Afrikaanse versie van The Voice. Wie had dat gedacht? Het is alleen een stuk minder leuk zonder vriendinnen…

Vrijdagochtend zijn we vrij bijtijds vertrekken (‘aangereden’ om het Brabants niet te verleren) naar onze volgende B&B dat zelfs niet eens een adres heeft. Ik begrijp nu waarom: het is echt in de middle of nowhere met maar af en toe bereik op mijn telefoon en de eerste buren moet je met de auto naar toe. Maar wat een prachtige omgeving!!! Het is aan de voet van het Drakensgebergte en dit is dan ook ons uitzicht. Helaas was het toen we goed en wel klaar waren om de omgeving te verkennen, gedaan met het mooie weer en begon het zelfs te onweren in de verte. Als ik ergens niet van hou dan is het wel onweer maar aan de andere kant wilde ik me niet uit het veld laten slaan door onweer dat misschien wel helemaal niet deze kant op zou komen… We hebben besloten om een korte wandeling te maken bij de dichtstbijzijnde wandelroutes (moeten we nog steeds met de auto heen, zo ver is alles uit elkaar gelegen hier). Door Afrikaanse routebeschrijvingen (geen bordjes, verkeerde kaart en verkeerde aanwijzingen) konden we het pad dat naar het dal zal leiden niet vinden. Uiteindelijk bleek het onze zoektocht wel waard want het was een erg mooie wandeling met als bonus een slang! Helaas had ik m’n camera net niet bij de hand en doen ging die er al vandoor, dus ik heb geen bewijsmateriaal.

In het B&B teruggekomen wilde ik dolgraag in bad en ik heb me hier al een maand op verheugd. Helaas bleek dit tegen te vallen gezien ik in bruin/oranje water lag en er allemaal kalkstukjes uit de leidingen kwamen… Dan maar met m’n ogen dicht in bad ;-)
Het leuke van zo’n afgelegen B&B is het ontmoeten van lokale mensen en andere gasten. We eten hier gezamenlijk (er is niet echt een andere optie in de buurt ;-)) en dat maakt het zeer gemakkelijk om de hele avond te praten met iedereen, top!

We hebben ook wat goede tips gekregen over wat we zaterdag zouden kunnen gaan doen. Waaronder dat de eigenaar een Ultralight (soort van mega grote vlieger waar je onderaan een wagentje aanhangt, hahaha, lekkere vrouwenbeschrijving…) heeft en waar wij om de beurt bij mee mochten! Dus zijn we al om half 7 opgestaan omdat dan de weersomstandigheden het rustigste zijn. Nadat ik papa en mama heel aardig voor heb laten gaan en 2 uur heb gewacht, was mijn beurt! Helaas had Moeder Natuur besloten dat het tijd was voor windvlagen en mocht ik dus niet meer. Nogal jammer om zo vroeg op te staan op zijn vakantie, gave verhalen te horen maar dan zelf niet te kunnen als het zo ver is… Maar niet getreurd want zondagochtend mocht ik het opnieuw proberen! Enige is dat ik weer vroeg op moet staan maar dat zal vast de moeite waard zijn.
Na een laat ontbijt zijn we naar een stuk van de Drakensberg gereden waar wandelroutes zijn naar muurschilderingen in een grot van de Bush Men (Bosjesmannen). De weg ernaar toe was al een belevenis aangezien deze vol kuilen zat, langs kleine Afrikaanse dorpjes ging en er nogal wat koeien en mensen op straat liepen, heerlijk! En wat een landschap!! Het deed me maar weer eens beseffen hoe plat Nederland is… De wandeling was vrij zwaar (helemaal omdat mijn conditie echt slecht is geworden sinds die stomme ziekte van Pfeiffer) maar gelukkig wel te doen en erg mooi. Onderweg een hoop insecten gezien en zelfs een groep bavianen. De muurschilderingen waren ook bijzonder! Ik dacht eigenlijk dat ik dit niet zo boeiend zou vinden maar ze waren erg gedetailleerd, we stonden er met onze neus bovenop en de gids vertelde een hoop interessante geschiedenis over de bevolking.
’s Avonds weer gezellig gegeten met onze mede-B&B-genoten.

Zondagochtend waren de weersgoden mij dan toch ook goed gezind en mocht ik mee voor een tochtje door de lucht! Echt onbeschrijfelijk!!! Wie kan zeggen dat die over de Drakensberg met uitzicht over Lesotho, door en over wolken heen en beneden allemaal wild zoals zebra’s, gieren en verschillende bokken gevlogen heeft?! Ik dus! :-) Helaas was mijn blijdschap van korte duur want na een klein half uurtje werd ik enorm misselijk. Geen idee hoe dat kwam maar ik kan jullie vertellen dat het echt geen pretje is om misselijk door de lucht te zweven. Ik ben dan ook nog nooit zo blij geweest om met mijn beide benen op de grond te zijn… 1x en nooit weer dus!
Na de rest van de ochtend genoten te hebben van de heerlijke zon, zijn we verder gereden naar onze volgende B&B in de volgende middle of nowhere. De route ging door een natuurpark heen en we hebben onder andere een galopperende buffel naast onze auto gehad! Helaas is het weer in dit gebied een stuk minder, we zitten dan nu ook op zo’n 2000 meter hoogte en het is koud! Respect voor jullie om de kou te trotseren. Het is nu 13 graden met een klein beetje regen en ik zit al met 2 truien en een jas aan, ik ben niet veel meer gewend…

Al met al hebben we het gezellig en genieten we van alles wat dit prachtige land ons te bieden heeft!

Veel liefs en tot mails/skypes en de volgende update wanneer ik weer in de bewoonde wereld ben.



  • 11 Maart 2012 - 19:58

    Thijs!:

    Yes 13 graden... vandaag hadden wij 16! Nou hebben wij ook één keer gewonnen:)
    Hier bij mij gaat alles goed, ben druk bezig met mijn tentamens en stukjes bedenken, maar allemaal leuke dingen.
    Ik val in herhaling, maar meen het nog steeds oprecht... Geniet ervan en groetjes aan je ouders... Heel bijzonder zo met zn drieën op reis! Veel plezier en ik hoop op meer van zulke mooie tochtjes voor jou en jullie! xxx

  • 11 Maart 2012 - 20:30

    Cassy:

    Aah ik ben zo gruwelijk jaloers he! Je moest eens weten. Ik wil ook vliegend zoveel moois zien. Maar ach, ik moet mezelf maar gelukkig prijzen met het feit dat de ijssalon weer open is en ik vandaag voor het eerst weer op het terras in het zonnetje heb kunnen zitten. Kwam jullie Leo nog tegen met Scootie, wat een scheetje. Bijna loslopend wild.
    Goeddd. Tot Skype en een dikke kus!
    Xx

  • 11 Maart 2012 - 21:37

    Dorothee:

    Wat een geweldig deel van SA zijn jullie aan het bezoeken! Blijf maar lekker schrijven over alles wat je meemaakt, want ik vind het super om te lezen! Veel plezier!!

  • 12 Maart 2012 - 07:18

    Manja:

    Klinkt super zeg!! Wat een mooie avonturen, maareee je bent toch niet zwanger hè ;) Hoe kun je nu misselijk worden bij zo iets moois, nee hoor lieverd flauw. Ben alwéér benieuwd naar de foto's! Kon je vanuit de lucht eigenlijk ook foto's maken?? Hier is de lente echt aan het losbarsten! Alweer veel langer licht, heel de dag door zingende vogeltjes en gisteren hadden we heel de dag zon en was alleen een t-shirt bij het paardrijden genoeg :D Vandaag moet de zon nog even leren wat stralen is, maar heb er vertrouwen in!
    Ik ga weer een dagje knallen met mijn afstudeergroepje! we liggen goed op schema en die vriendschap wordt met de dag bijzonderder dus dat is ook wel erg leuk!
    Veel plezier nog met je ouders, doe ze veel groetjes! Tot mails!
    xxx

  • 12 Maart 2012 - 07:46

    Maud:

    Wooow Karlijn wat een super verhaal zeg!! Klinkt echt heeel goed! Geniet er maar lekker van:) Groetjes uit Kaapstad

  • 12 Maart 2012 - 08:04

    Leonie:

    Bedoel je niet paragliding toevallig? Dat heb ik in Peru ook gedaan en daar werd ik ook kotsmisselijk van. Was niet de enige trouwens, want de helft van mijn toenmalige reismaten heeft moeten overgeven daarboven... Haha en de begeleiders in kwestie hebben standaard kotszakjes in hun jas zitten (zo bleek toen) dus ws gebeurt het wel vaker ;) Komt schijnbaar doordat je - wanneer de wind wegvalt - een groot stuk zakt met flinke snelheid, maar dat heb je dus niet door omdat je enige referentiepunt een paar km verderop zit. Dus lijkt het alsof je maar een klein gedeelte zakt terwijl je in feite mss wel 500 m naar beneden gaat. Snappie? Weet je dat ook weer ;)

  • 12 Maart 2012 - 08:35

    Helma:

    Lieve Karlijn, super dat jullie het zo naar je zin hebben. Maakt Karin zich niet al teveel zorgen om de 'thuisblijvers'? En tijd dat ze een beetje uitrust, al zal van dat 'rusten' wel niet zoveel komen. Heb een fijne tijd met elkaar en geniet ervan, dikke kus aan jullie allemaal. liefs, helma

  • 12 Maart 2012 - 09:42

    Lidwien:

    Lijkt me zooo gaaf om door de lucht en wolken te vlieg-zweven al helemaal daar, maar dan wel zonder misselijk te worden..
    Lee is onderweg naar Beer en heeft net hier Scooter gebracht.
    Geniet ze lekker met jullie drietjes, zoveel als het kan! Liefs xxx

  • 12 Maart 2012 - 10:51

    Frederieke:

    Klinkt goed Karlijn! Het is vast leuk om je ouders weer te zien ;-). De groeten daar en tot je volgende verslag! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Clarence

Stage in ZA

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2012

Het einde

27 Mei 2012

Voorbereidingen op het afscheid

14 Mei 2012

inburgeringcursus

03 Mei 2012

Mooie herinneringen

17 April 2012

Kaapstad en andere belevenissen
Karlijn

Actief sinds 30 Mei 2008
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 47293

Voorgaande reizen:

23 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Back to Africa!

10 April 2014 - 28 April 2014

Crossen door de Sahara

09 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

Big Africa Trip met Berend

02 Februari 2012 - 10 Juni 2012

Stage in ZA

13 Juni 2008 - 14 Augustus 2008

Vrijwilligerswerk in ZA

Landen bezocht: