Introductieweek - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Introductieweek - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Introductieweek

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

12 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Tijd voor een update dacht ik zo! Ik moet alweer aardig graven in m’n geheugen.
Dinsdag onze 2e introductiedag. Monique heeft met ons een hoop veiligheidsregels besproken, net zoals de huisregels. Ook hebben we een lijstje do’s and dont’s doorgenomen om ons goed voor te bereiden op het werk in de townships. Ook hebben we een aantal projecten besproken waar wij eventueel aan mee kunnen werken.
Later in de middag hebben Iris en ik wat specifieke boodschappen gedaan zoals handdoeken en een wasrek. Jaja, we worden echte huisvrouwen! ;-) ’s Avonds hebben we de verjaardag gevierd van een van de vrijwilligsters die hier in huis wonen. Een van de lokale trainers van de computerles had aangeboden de traditionele zondagse maaltijd van zijn familie te maken. Het was heeeeeeerlijk! Een pasta, soort van gehaktballen en lekkere kippetjes. Allemaal op een speciale manier klaargemaakt en ik wil graag het recept. Jullie krijgen wel een uitnodiging als ik het recept onder de knie heb!

Woensdag hebben we geholpen bij de computer- en life skill-lessen in de townships, voor werkloze jongeren/volwassenen. Erg leuk om eindelijk aan de slag te kunnen! Helaas viel de ochtend een klein beetje tegen. Het begon namelijk met een uitleg over Word (die uiteraard de basis van de basis is) en die uitleg werd door de lokale leraar die voor Ready 4 Life werkt, gegeven. Hierdoor konden wij eigenlijk niet zo veel doen op dat moment. Daarna werd de klas in groepjes verdeeld en moesten ze een opdracht maken over de net uitgelegde theorie. Hier konden wij gelukkig wel de groepen bij helpen als ze moeilijkheden hadden en ook wat contact proberen te leggen. Na de lunchpauze gingen we verder met de life skill-les en die vond ik vele malen leuker. Ook vind ik dit een erg belangrijk onderdeel van de training. We hebben bijvoorbeeld gesproken over onze droom voor de toekomst met betrekking tot werk en gezin. Erg grappig om te merken dat er veel statusdingen aan verbonden zitten volgens de lokale mensen zoals welke auto je hebt en wat voor kleding je draagt. Ook moesten de studenten (en wij natuurlijk ook) een fruitsoort kiezen waarmee ze een eigenschap van zichzelf gemeen hadden. Dit bracht natuurlijk een hoop gelach met zich mee. Een van de studenten zei bijvoorbeeld: ik vergelijk mijzelf met grapefruit omdat die zoet en zuur kan zijn. De studenten werden op deze manier op een leuke manier aan het denken gezet over wie ze zijn. De theorie die in de les behandeld werd ging over assertiviteit.
Na de lessen zijn we naar de autoverhuurder gegaan omdat we nog moesten betalen en omdat we erge klachten hadden en hebben over de auto. Een band was erg slap, achterlicht deed het niet en vooral start hij echt enorm slecht! De man vertelde me dat ik de choke aan moest doen omdat de motor koud is. Nou, koud is het dus absoluut niet en als ik doe wat die man zegt dat start hij helemaal niet meer! De eerste stoplichten nadat de auto gestart is, trap ik voortaan flink het gas in omdat hij anders afslaat, erg gevaarlijk aangezien het verkeer nogal onrustig is. Volgende maand moeten we weer terug ivm betaling dus als we het tot die tijd volhouden dan gaan we hem dan wisselen.
’s Avonds zijn we een borrel gaan drinken bij Jacco thuis. Het was echt enorm gezellig! Lekker bijgepraat, huiselijke sfeer en goede wijn, kortom een geslaagde avond!

Donderdagochtend zijn we op dezelfde manier gestart met de computerles. Vlak voor de lunch kwamen Marieke en Avril binnen gelopen omdat een groep afgestudeerde studenten kwamen voor een bespreking over een soort stageplaats. Een van de stageplaatsen werd aangeboden door Ready 4 Life: Iris en mij helpen bij ons toekomstige project. We zijn dus vanaf nu als het ware gekoppeld aan een lokale vrouw. Ze is rond de 35 jaar en heeft 3 kinderen. We hebben samen met haar en Marieke het project besproken: het komt neer op een soort schoolmaatschappelijk werk. Kinderen die niet mee kunnen komen op de basisschool om wat voor reden dan ook (zoals problemen thuis of gedragsstoornissen) worden door hun leraar naar ons gestuurd. Wij gaan dan als een soort casemanager werken als tussenpersoon tussen het kind, de leraar, het schoolhoofd en eventueel de ouders. In het begin zullen we het contact opbouwen door middel van spelletjes gericht op taal en rekenen. Na vertrouwen gewonnen te hebben gaan we kijken hoe waar de problemen vandaan komen en uiteraard wat het plan van aanpak hierbij is. De planning is dat we dit 2 maanden vanuit de school gaan doen en dat we daarna dit vanuit een outreachende setting gaan doen, dus dat geen leraar de kinderen stuurt maar dat wij de township ingaan om zelf te kijken wat er speelt bij de kinderen die op straat rondlopen terwijl ze op school zouden moeten zitten. Dinsdag beginnen we hiermee en ik heb er erg veel zin in! Het staat nog een beetje in de kinderschoenen, mede omdat het afhankelijk is van het schoolhoofd hoe we dit precies aan mogen pakken, hij is uiteraard de baas van de school en over de begeleiding van de kinderen. We krijgen hierbij dus hulp van een lokale vrouw, voor de taal- en cultuurproblemen.
Hierna was het heerlijk weer en zijn we snel doorgegaan naar het strand! Het weer was de dagen wisselvallig tussen heerlijk zonnig en bewolkt maar altijd met veel wind. Op het strand was het heerlijk en dit keer heb ik me heel erg goed ingesmeerd. Ik was best wel aan het vervellen maar toen niet verder verkleurd.
’s Avonds zijn we met alle vrijwilligers en stagiaires uit eten geweest omdat het de laatste dag was van een van de vrijwilligers. Ik heb voor 7 euro de meest zachte calamares met frietjes gegeten en Savanna gedronken! Wat is Zuid-Afrika toch leuk als ik terug denk aan deze dag!

Vrijdag hebben we zelf internetles gegeven aan de groep afgestudeerde studenten. We hebben ze uitgelegd hoe google werkt, hoe je een emailadres aan moet maken en wat facebook is. Het was nogal rommelig omdat de beamer het niet deed, we problemen hadden met internet en omdat we te weinig spullen mee hadden gekregen om uit te delen. Vrij vervelend maar niets aan te doen op dat moment… Deze les duurde maar 2 uurtjes en dat was zo voorbij.
Daarna zijn Iris en ik van kamer verhuisd en we hebben nu een kamer voor 2 personen. Fijn om ons eigen plekje te hebben met een eigen kast. We hebben met het hele huis een grote schoonmaak gehouden, dat was nogal nodig.
Op vrijdagmiddag is er altijd een borrel om de week af te sluiten met alle medewerkers van Ready 4 Life in een cocktailbar genaamd Shhugars op de hoek van de volgende straat. Erg veel verschillende cocktails voor gemiddeld 2,50 euro! We hadden op aanraden van Jacco een speciale cocktail gekozen die in de brand gezet werd en waar we tegelijkertijd door een rietje moesten drinken. Jammie jammie, dit is vanaf nu mijn nieuwe favoriete plek! ;-)
Iris, Claudia en ik hebben thuis een gezonde salade gemaakt en hebben daarna Sex and the City gekeken, heerlijk rustige vrijdagavond. Dat had ik nodig want ik was nogal moe van alles wat we allemaal doen/zien/meemaken.

Zaterdag zijn we rustig wakker geworden en daarna naar Greenackers geweest. Dit is een groot winkelcentrum met de beroemde Mr. Price, een soort nog goedkopere H&M. We zijn verschillende winkels in geweest maar vooral om rond te kijken en wat praktische kleren te kopen voor in de townships. De wolken zijn toen helemaal weg getrokken en we zijn op het terras aan de boulevard gaan zitten. ’s Avonds hebben we thuis gebraaid (Afrikaans woord voor gebarbecued) met alle huisgenoten.

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan om naar de kerk te gaan. Dit is een kerk waar Jacco en Marieke naar toe gaan. Het is een kerk waar de diversiteit van ZA goed te merken is: eindelijk een plaats met een ‘eerlijke’ verdeling tussen donkere en witte mensen. Prachtige muziek, geklap en gezang, erg inspirerend om te zien hoe sterk mensen hier van hun geloof overtuigd zijn en bijzonder om het gevoel van samenzijn direct al te merken.
Hierna wilde we een kop koffie gaan drinken. Omdat het prachtig weer was wilde we graag in de zon zitten dus zijn we naar een (voor mij) nieuw café gegaan aan de boulevard. In één woord: prachtig! Op een balkon met uitzicht op een zwembad en gelijk daarna het strand en de zee. Het was zo heerlijk dat we daar ook geluncht hebben. Natuurlijk had ik geen zonnebrand meegenomen (wie doet dat wel als die naar de kerk gaat?!) en ben ik weer verbrand. Je zou zeggen dat ik zou leren van Kaapstad maar nee hoor… ;-) Ach, als ik aan jullie in de sneeuw denk dan kies ik toch maar voor de sterke zon ook al hoort daar verbranden bij.
We zijn daarna naar de markt gelopen waar voornamelijk houten beelden, maskers en beschilderde doeken te koop zijn. Erg mooie dingen voor een spotprijsje (na het afdingen) dus ik heb nu al wat souvenirs gekocht. We hebben nog even een gezonde smoothie gedronken en zijn daarna naar huis gegaan om thuis te eten.

Nou, het is alweer een heel verhaal geworden! Ach, als jullie toch niet het huis uit kunnen ivm een sneeuwstorm, dan hebben jullie wat te lezen!
Bij mijn vorige verslag heb ik nog wat foto’s toegevoegd. Voor foto's bij dit verslag moeten jullie maar even bij Iris kijken, uploaden kost namelijk veel internet en duurt mega lang...

Veel liefs!

P.S. Voor het geval iemand mij een kaartje wil sturen, mijn adres:
18 Albert Road
6070 Walmer
Port Elizabeth



  • 12 Februari 2012 - 21:08

    Cassy:

    Hee lieve Karrie!
    Wat een ontzettend leuk project! Past eigenlijk helemaal in je straatje of niet dan? Echt heel gaaf.
    Ook echt superprima dat je weer een nieuwe 'favoriete' plek hebt haha. Ben wel benieuwd wat voor vurig drankje het is geweest.
    En over die kerk! Ik heb echt een gospelidee. Weet alleen niet of dat een beetje klopt. En helemaal gaaf dat daar zo'n grote mengelmoes van culturen is!
    Nou ik ben weer erg benieuwd naar nieuwe foto's, ook al is hier geen sneeuwstorm meer die mijn sog-gedrag mag verklaren haha.
    Daaaaaaag lief! Xx

  • 13 Februari 2012 - 00:40

    Franka Den Burger:

    Jullie doen al indrukwekkende dingen, leuk om te lezen:)
    Het huis ziet er ook goed uit!
    Geniet ernog van!:D

  • 13 Februari 2012 - 07:10

    Leonie:

    Hoi lieverd(s)!
    Ik had het meeste al gehoord, maar super leuk om het nu even in de goede volgorde te lezen enzo :) Blij dat jullie een beetje jullie plekje gevonden lijken te hebben! Oh en zit er heeeeeeeeeel toevallig ook een mooi souvenirtje bij voor mij? Je weet wel wat ik bedoel ;) Vanmiddag en/of vanavond ben ik weer gewoon online dus spreek je vast snel weer.
    Hele dikke kus van mij!

  • 13 Februari 2012 - 10:49

    Sabit:

    WOOOW Karlijn, je zit echt in een paradijs daar! Nu begrijp ik je verslaving voor ZA hahaha. geniet van die dagen en van de zon!(ben stik jaloers eigenlijk) maargoed:P Project klinkt trouwens super cool! hoop dat je interessante leerdoelen tegenkomt maar dat zou vast wel. enjoy it Karlijntje:) xxx

  • 13 Februari 2012 - 18:32

    Manja:

    Ik ben ook officieel echt jaloers nu ;) Klinkt super! zo herkenbaar en het lijkt wel niks veranderd of misschien een beetje en nog paradijselijker met die cocktailbar en borrel op vrijdag middag! leuk dat ze dat nu doen! En wat een gebof met het weer! Heb afgelopen weekend zitten zoeken of ik mis toch nog een last minute naar de zon kon vinden, maar is toch allemaal veel te duur of niet zonzeker en dan laat maar haha
    Dus voor mij gewoon nog even geduld! de sneeuw is iig weer weg en het is nu gelukkig aan het dooien! Dus laat die bouwvakkers maar weer bouwen! Ik ben ook al heel blij met de dagen die langer worden! Weer met bijna licht opstaan en avond eten is toch wel fijn :)
    Verder hier alles ook goed hoor, kan niet wachten om afgestudeerd te zijn, want dat onderzoek gedoe geeft door de grote wel een heel vol hoofd.. heb het gevoel dat ik niet meer kan ontspannen, omdat er altijd nog wel wat moet, maar nog niet kan, terwijl je weet dat je nog zoveel moet. Klinkt vaag, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!
    Komt goed en blijf het afwisselen met leuke dingen zoals vanmiddag op de kindjes van Pauline passen! Ruben heeft mee op Kibeau gezeten! Echt zo leuk en Danique voor het eerst op Dyrgja was ook heel stoer haha!
    Nou lieve karlijn veel plezier nog!
    xxxx

  • 14 Februari 2012 - 23:26

    Lidwien:

    Hoi Karlijn,
    Woh wat een uitdagende en spannende stageopdracht! Fijn om met je mee te mogen genieten, middels je mooie verhalen!
    Veel succes en liefs x

  • 15 Februari 2012 - 18:41

    Aukje:

    Hey Karlijn!
    Leuk om te lezen dat je in Zuid Afrika zit! Super tof om je ervaringen te lezen. Zal je site in de gaten houden.
    Groetjes, Aukje

  • 17 Februari 2012 - 16:33

    Thijs:

    Tja dat Afrikaanse internet is niet alles, gelukkig is de wijn, het eten en het weer dat wel :)
    Je stage klinkt super gaaf, ik zie het je wel doen daar!
    Geniet ervan hè! En nu ga ik keihard carnaval vieren! hahaha xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Stage in ZA

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2012

Het einde

27 Mei 2012

Voorbereidingen op het afscheid

14 Mei 2012

inburgeringcursus

03 Mei 2012

Mooie herinneringen

17 April 2012

Kaapstad en andere belevenissen
Karlijn

Actief sinds 30 Mei 2008
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 47291

Voorgaande reizen:

23 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Back to Africa!

10 April 2014 - 28 April 2014

Crossen door de Sahara

09 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

Big Africa Trip met Berend

02 Februari 2012 - 10 Juni 2012

Stage in ZA

13 Juni 2008 - 14 Augustus 2008

Vrijwilligerswerk in ZA

Landen bezocht: