Port Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Port Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Port Elizabeth

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

06 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Toen de wekker ‘s ochtends vroeg ging om naar de wijngaard te vertrekken, hebben we besloten om lekker te blijven liggen. Deze dagen zijn toch een soort vakantie voor ons en we wilden voorkomen dat we moe in PE aankomen. (En stiekem hoop ik dat als papa en mama mij op komen zoeken, dat we dan ook wel een wijnproeverij gaan doen!) Toen we allebei fris en fruitig wakker waren, hebben we onze koffer weer ingepakt en uitgecheckt bij het hotel. Gelukkig mochten onze koffers nog in het hotel laten staan omdat we daar ook weer een taxi naar het vliegveld hadden besteld.

We zijn weer met zo’n toeristische bustour Kaapstad doorgecrosst maar wel een andere route dan vrijdag. En opnieuw wil ik jullie vertellen hoe prachtig Kaapstad is! Het is nu de 3e keer dat ik in Kaapstad ben maar blijkbaar heb ik de vorige keren iets verkeerd gedaan want ik ben nu op plekken geweest die ik nog nooit gezien had maar zeer paradijselijk zijn. We hebben Botanische Tuinen gezien waar honderden inheemse planten en bomen staan, inclusief de oudste boomsoort in ZA en ook door de wijngaarden gereden waar we eigenlijk heen wilden gaan. Het hoogtepunt van deze tour was voor mij Hout Bay. Dit is een vissershaven met een enorme vismarkt en een wit strand met knalblauwe zee die barst van de robben/zeehonden. En niet te vergeten uitzicht op de zijkant van de Tafelberg met veel begroeiing. We hebben hier heerlijke fish and chips gegeten en genoten van het uitzicht van donkere kindjes die in de zee aan het spelen waren en daarna in de warme zon opdroogden. Zelf ontplofte ik bijna van de warmte. Ik weet dat ik niet mag klagen aangezien velen van jullie wel zouden willen ruilen maar het was 37 graden en met een brandende zon voelt dat als een oven waar de grill aan staat. Al met al horen jullie het al: mijn verliefdheid is toegenomen! ;-)

Nadat we onze koffers gehaald hadden, hebben we ingecheckt op het vliegveld, wat gegeten en gedronken en toen met het meest kleine vliegtuig ooit naar PE gevlogen. Er konden maar 50 mensen in en zelfs de ruimte voor de handbagage is te klein voor een fatsoenlijke rugzak. Vlucht is verder goed verlopen.
We werden opgehaald door Marieke, de organisatrice van Ready 4 Life, erg leuk om haar weer te zien! Het is een stuk kouder dan in Kaapstad maar dat vonden we eigenlijk niet erg. Na kennis gemaakt te hebben met onze huisgenoten, even de meest dringende vragen gesteld te hebben en gedoucht, ben ik naar bed gegaan. Helaas pindakaas heb ik erg slecht geslapen wat niet echt een goede basis is voor de eerste dag…
Ik woon nu met 6 mensen in een huis: 3 meiden van de NHTV die hier zijn voor hun stage en zij organiseren evenementen vanaf het kantoor van Ready 4 Life, een iemand maar die gaat as vrijdag al weg, een jongen die net aangekomen is en afstudeert en een meisje uit Duitsland die ook net hier is. We zijn dus als het ware met 4 nieuwelingen en vandaag hebben we met deze groep een ‘townshiptour’ gehad. Ons huis heeft geen zwembad zoals ik aan sommige van jullie verteld had, want dat was het vorige vrijwilligershuis, niet dat dat erg is natuurlijk! Het is een groot, oud huis met een heerlijke tuin waar we buiten kunnen zitten en er zijn 2 badkamers. Nu slaap ik op een kamer met Iris en Maarten, maar als vrijdag een andere kamer vrij komt, gaan Iris en ik daarin. Dit vind ik erg fijn want nu heb ik nog niet echt een eigen plekje en daar heb ik wel behoefte aan!

In de tour door de stad vond ik het leuk om toch nog behoorlijk wat dingen te herkennen van 3 jaar geleden, zoals wegen en winkels. Wel vond ik het erg jammer om te horen dat de township waar ik toen in gewerkt had, nu te onveilig is geworden en dat Ready 4 Life daar niet meer actief kan zijn. Ik koesterde ergens de hoop dat ik mensen en kinderen weer zou zien ondanks dat ik natuurlijk wel wist dat er een hoop verandert zou zijn. Dit is nu dus zo goed als onmogelijk. Omdat de organisatie ook nogal veranderd is, heb ik het gevoel dat ik bij een compleet andere organisatie ben dan dat ik terug zou gaan naar aanleiding van mijn mooie ervaringen van de vorige keer.

Na de townshiptour hebben we een auto gehuurd en ik ben de ‘hoofd-driver’ en dit was nogal een ervaring. Links rijden is al vreemd genoeg maar om met mijn linkerhand te schakelen en links voorrang te geven ipv rechts, is echt wennen! Gelukkig ging het vandaag al steeds beter. We hebben een Volkswagen Chico, een oud wit autootje zonder stuurbekrachtiging dus ik krijg er nog gespierde armen van ook. ;-)
Ook hebben we een internetverbinding geregeld! Ik heb nu een soort dongel waar ik als het ware internettegoed op kan zetten. De verbinding is redelijk. Hoe meer wind en regen, des te slechter de verbinding. Maar op regen zit ik toch niet te wachten… Hiermee hebben we blijkbaar nogal geluk gehad want het heeft de afgelopen dagen flink hard geregend. Vandaag trok het helemaal open was het een perfect zomers temperatuurtje!

Morgen hebben we nog een zeer rustige dag: gesprek met Marieke over veiligheid en onze taken, wat spulletjes kopen voor ons huis zoals een wasrek en handdoeken en lekker wat proberen bij te slapen in de zon. Woensdag en donderdag (zoals het nu eruit ziet) gaan we meedraaien met het project Computertraining and Life Skills Oriëntation. De komende maanden zullen Iris en ik toch ook veel op dezelfde projecten zijn vanwege de veiligheid. De meeste vrijwilligers/stagiaires die er nu zijn werken namelijk vanaf het kantoor. Hoe dit verder gaat, lezen jullie de volgende keer!

Veel liefs en wat warme Afrikaanse zon voor jullie!

  • 06 Februari 2012 - 21:21

    Manja:

    Herkenbaar zeg, maar juist ook weer niet! Hoe moet dat dan met Donna en Shadei? :( Rot om te horen! maar iets helemaal nieuws is natuurlijk ook een hele mooie ervaring! Wat heerlijk van het weer en alle nieuwe ontdekkingen! Klinkt goed allemaal! Slaap lekker en tot mails :) xxx

  • 06 Februari 2012 - 21:30

    Cassy:

    Lieve Karrie!
    Wat jammer dat je niet terug kunt naar het township van de vorige keer. Maar een nieuw plekje betekent nieuwe mensen om te helpen, denk ik dan. Bedankt nog voor je lieve smsje en mailtje. Ik hoop dat je mijn smsje ook ontvangen hebt (gooische vrouwen e.d. haha). Hier is het nu weer erg koud en het hele land lijkt in de ban van een mogelijke 11stedentocht. Hoor net op het nieuws dat de telefoons bij de hotels in Friesland roodgloeiend staan. Wie weet, wie weet.
    Ik ben blij dat je ook in Afrika lekker je momentje kunt pakken en ach, wijn wordt alleen maar beter met de tijd, dus je kunt bést nog eventjes wachten met proeven, dacht ik zo. Supergaaf trouwens dat je nieuwe tour je zoveel nieuwe dingetjes heeft kunnen laten zien. Zo zie je maar, je zult steeds nieuwe dingetjes blijven ontdekken daar. Geweldig. Je foto's zijn overigens ook echt heel erg gaaf! Hoop dat je er vaker foto't op plaatst.
    Nu kruip ik lekker te bed, dus wens ik je een fijne nacht. Dat je nu maar wél lekker mag slapen.
    Ciaooooo my dear! xx

  • 06 Februari 2012 - 22:05

    Karlijn:

    Karlijn!:-D

    Het is pas 2 dagen geleden dat ik je heb gesproken en je hebt ondertussen al weer zoveel meegemaakt, fantastisch! Stiekem ben ik natuurlijk vreselijk jaloers, want ik ben sinds gisteren weer officieel terug in het dichtgetikte maastricht.
    De warme Afrikaanse zon is in ieder geval aangekomen met deze mooie update.;-) Tot snel en heel veel succes komende dagen!

    xx

  • 06 Februari 2012 - 22:48

    Lidwien:

    Komen je moddercross-ervaringen uit je moederland toch maar weer mooi van pas..
    Fijn om van je belevenissen mee te mogen genieten. Hopelijk kun je ondanks de veranderde veiligheid toch veel moois beleven en goeds doen.
    Welterusten en liefs x!

  • 06 Februari 2012 - 23:02

    Ankie:

    Hoi Karlijn , wat een schat aan ervaringen en wat leuk dat we mee kunnen lezen! Grappig dat je met drie mensen van de nhtv zit ( is Breda!!) kennen Herman vast;) ben benieuwd wat je projecten inhouden ; liefs en groetjes

  • 07 Februari 2012 - 16:04

    Eric:

    Hoi Karlijn,

    Wat ben ik NIET jaloers op jou zeg!
    ... dus wel! Als ik dit allemaal van te voren geweten had dan had ik mijn stage wel in ZA gedaan!

    Geniet ervan ... hier geniet ik van de kou... brrrr niks an.

    groetjes,
    Eric

  • 07 Februari 2012 - 19:05

    Frederieke:

    Klinkt goed, en bekend.
    Geniet nog lekker even van je rust. Groeten aan Marieke en the boys...
    X Fred

  • 08 Februari 2012 - 16:35

    Martijn:

    Klinkt goed! En gezien je foto's zijn de witte stranden daar niet bedekt met sneeuw, stukken beter als ons bevroren Nederland. Maak er een mooie tijd van daar!

  • 08 Februari 2012 - 19:46

    Helma:

    Hey lieve meis, wat een mooie dingen maak je mee. Vergeet niet er heel bewust van te genieten en alles te bewaren in je binnenste. Jammer dat je je kindjes van je vorige reis niet op kunt zoeken maar ik weet zeker dat je vast weer andere kinderen tegenkomt die je in je hart kunt sluiten. Big hug, helma

  • 08 Februari 2012 - 20:50

    Thijs:

    Klinkt goed allemaal.. Wel jammer dat er zoveel verandert is... maar aan de andere kant is dit dus wel weer een hele nieuwe ervaring!
    Succes met je eerste stagedagen en met dat slapen komt het vast wel goed :)
    xxx

  • 09 Februari 2012 - 08:57

    ABDIRAHMAN Vvn BREDA:

    KLINK MOOIE DAT JIJ IN WARM LAND BENT.hIER IN bREDA IS NOG STEEDS KOUD.VRIES SNEEUW.
    HET LAND WAAR BEN JIJ NU IS ZONNIG.
    BEDANK VOOR DE EMAILJES EN NEEM MEE DE ZON ALS TERUG
    GROETJES ABDIRAHMAN

  • 10 Februari 2012 - 09:21

    Anita:

    Zoooo jaloers.... Kaapstad is zeker mooi ja :P. Super balen dat je je kindjes niet terug gaat zien, maar je gaat vast weer mooie nieuwe vriendschappen sluiten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Stage in ZA

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2012

Het einde

27 Mei 2012

Voorbereidingen op het afscheid

14 Mei 2012

inburgeringcursus

03 Mei 2012

Mooie herinneringen

17 April 2012

Kaapstad en andere belevenissen
Karlijn

Actief sinds 30 Mei 2008
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 47295

Voorgaande reizen:

23 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Back to Africa!

10 April 2014 - 28 April 2014

Crossen door de Sahara

09 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

Big Africa Trip met Berend

02 Februari 2012 - 10 Juni 2012

Stage in ZA

13 Juni 2008 - 14 Augustus 2008

Vrijwilligerswerk in ZA

Landen bezocht: