Afrika, Afrika, Afrika! Bulawayo, Zimbabwe - Reisverslag uit Nuenen, Nederland van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Afrika, Afrika, Afrika! Bulawayo, Zimbabwe - Reisverslag uit Nuenen, Nederland van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Afrika, Afrika, Afrika! Bulawayo, Zimbabwe

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

13 Juli 2013 | Nederland, Nuenen

Lieve allemaal,
Voor mij lijkt het al weken geleden dat ik in het vliegtuig stapte, zo veel hebben we al meegemaakt! Voordat ik dat ga vertellen eerst even alvast excuses voor de vast en zeker vele spelfouten. Ik typ dit alles op mijn telefoon die zelfs woorden maakt en een veel te klein scherm heeft voor mijn lange verhaal.
De ochtend voordat we vertrokken begon het al op z'n Afrikaans: we kregen bericht dag onze auto er niet zou zijn. Behoorlijk vervelend omdat onze auto ook veiligheid van onze spullen en onszelf betekent.
De persoon die de auto naar ons toe zou brengen, had een ongeluk gehad. Buiten dat dit natuurlijk al vervelend genoeg is voor alle partijen, gaf het ons nou niet bepaald een fijn gevoel over de conditie van de wegen. Gelukkig zouden we de 1e nacht bij vrienden van vrienden van een vriend van Berend slapen, snap je? ;-) Die kwamen ons halen van het vliegveld tien we ze belden en waren enorm vriendelijk en gastvrij. De vlucht zelf kan ik niet mooier maken dan het was: om te kotsen en een extra tussen landing waar niemand iets vanaf wist... in de middag zijn we de hofstad van Zimbabwe gaan verkennen. helemaal niet onveilig, vriendelijke mensen en we waren overal welkom. Na een heerlijke nacht en zelfs een warme douche, kregen we het goede nieuws dat onze auto er was!!! Alle campingspullen waren er dus we konden op weg naar het zuiden. Ik was blij verrast te merken dat ik links rijden en rechts sturen nog niet verleerd was, het ging heel goed. Om nog meer het gevoel te krijgen dat we echt in Afrika zijn, buiten de prachtige natuur, werden we aangehouden door een politieagent die midden op de snelweg stond. Voor ons gevoel verzin hij ter plekke een reden voor een boete namelijk dat wij geen brand blusser bij ons hadden. Hij vond het zelf hilarisch om blanken een boete uit te kunnen schrijven en op de vraag waarin wij een brandblusser nodig hebben, kregen we het antwoord: I don't know. Zeer professioneel hahaha. We zijn naar de Great Zimbabwe Ruins gereden en hebben dit geweldig mooie gebied te voet verkent. Na onze daktent klaar gemaakt te hebben, hebben we een overheerlijke maaltijd weten te creëren. Het is wel om 6 uur al stik donker en koud dus we hebben instelt een afrikaans ritme aangewend van vroeg slapen en opstaan met de zon. Heerlijk, want dan halen we het meeste uit onze dag. Na snachts gezelschap te hebben gekregen van een stel apen, zijn we het gebied met de auto gaan verkennen. Zoals jullie weten vind ik off road rijden een activiteit waarvan de glimlach niet van mijn gezicht af te slaan is, dus we hebben ons heel goed vermaakt. Lekker verdwalen in the middle of nowhere, langs hutjes rijden die zo van national geographic komen, zwaaien naar alle locals en dan erachter komen dat de weg waarop we reden niet op de kaart staat en de gps er ook weinig van snapt, maar dan toch als 'echte' avonturiers de weg vinden door te kijken naar de bergen en de rivier. Love it!
Daarna toch maar de normale weg gepakt naar de volgende stad. Bij een super schattige B&B aangekomen, werden we verwelkomd door de hele familie. Buiten de super lieve 'granny' die onze gastvrouw is, ook door 6 mega schattige donkere kindjes waar ik natuurlijk gelijk verliefd op ben. Super leuk om boekjes te lezen en spelletjes te doen. Van het ene uiterste belanden we weer in een andere namelijk een vrij chic restaurant. Heerlijk gegeten en na een zuid Afrikaans wijntje lekker naar bed. Vanochtend vroeg weer uit bed om op tijd naar een national park te rijden vol met belangrijke onderdelen van de geschiedenis, cultuur van Zimbabwe en natuurlijk natuur en dieren. We hebben met een ranger een wandel safari gedaan. Op zich al een beleving om te voet door het Afrikaans landschap te lopen met een man met een gigantisch groot geweer om ons te beschermen tegen de neushoorns waar het gebied om bekent staat. Na een behoorlijke steile klim de hoogste berg bereikt en vervolgens spoorzoekend onze weg gegaan op zoek naar de neushoorn. Die beesten hadden het blijkbaar niet zo op blanken want ze waren nergens te bekennen. Wel had ik nog een andere ranger gespot die ook met ons mee ging zoeken. Helaas lukte het deze mannen samen nog niet om de neushoorns te vinden. Gelukkig kwamen we nog een ranger tegen die duidelijk maar kennis had. Jullie kunnen mijn grijns vast wel voorstellen om met 3 zwarte mannen in Defender groene kleren en vooral 3 geweren door de bush te lopen in heg zonnetje. :-) maar niet voor niks want al heel snel zagen we 2 neushoorns! Moeder en kind, rustig aan het grazen. Maar niet meer zo rustig toen ze ons hoorden dus we moesten goed oppassen dat ze ons niet zouden ruiken want dan zouden ze wegrennen (lees: op je hurken in het gras blijven zitten en later gebogen over rotsen klimmen) super mooi en een geweldige ervaring om zo dichtbij te komen. Vanavond gaan we traditioneel Zimbabwaans eten, inclusief rupsen of zoiets. Jammie... Iets voor het Boordhuys?
Goed, al met al hebben we het geweldig!! We maken enorm veel mee en van veel uitersten. heerlijk om weer volledig in Afrika te duiken met alles wat daarbij hoort. Dingen zoals uitgebreide begroetingen aan de straat, uren zwaaien naar iedereen, de hartverwarmende vriendelijkheid van de locals, de verbaasde gezichten over onze huidskleur, de verkopers langs de straat, de ossen op de weg, de weg op zich van rood zand tot asfalt vol gaten, de natuur, de dieren en vooral het avontuur!
Ik ben vast nog een miljoen dingen vergeten maar jullie weten in ieder geval dat we enorm genieten! Mijn duimen zijn lam van het typen en de wormen wachten op mij dus wij gaan eten! Met alle lieve kindjes en de hele familie en vrienden erbij! :-) ik ben in m'n element!

Hele dikke kus, ook van Berend

• 13 Juli 2013 - 22:44

Helma:

Hi lieverds, dat klinkt allemaal buitengewoon bijzonder. Dik genieten!! Pas ook nog een beetje op mekaar :) veel liefs, helma

• 14 Juli 2013 - 04:07

Manja:

Wauw lieverd wat een heerlijk verhaal en wat een avonturen!!! Ons avontuur is ook net begonnen en dat gaat allemaal nog goed. fijne vlucht gehad met super goede service. nu 24u in Atlanta in een typisch amerikaans hotelletje met alle fastfood restaurants op loopafstand Haha. Ik had het beeld van hele vriendelijke, maar overdreven en ook wel 'nep' mensen, maar dat valt alles mee en ze zijn gewoon vooral oprecht heel vriendelijk dus das leuk!! dikke kus uit midden amerika voor jullie in afrika!!!

• 14 Juli 2013 - 08:44

Opa En Oma.:

wat een belevenissen al in die korte tijd. zie het helemaal voor me.geniet lekker met je tweetjes!waren de rupsjes lekker? geef mij maar kippenpootjes! geniet maar volop en doe voorzichtig! Dikke knuffel van ons beiden.

• 14 Juli 2013 - 23:38

Lidwien:

Lieve Twin, het klinkt helemaal fantastisch. Wat heerlijk dat jullie er zo van genieten. Complimenten hoe jullie dit allemaal zo georganiseerd hebben.

• 15 Juli 2013 - 11:12

Cita:

Hé Berend en Karlijn! Wat kun jij dat mooi op papier/telefoon zetten Karlijn! Ik krijg er heimwee gevoelens van. In zo'n land maak je iedere dag weer hele mooie en aparte momenten mee. Geniet samen en neem geen te kleine wegen/zandpaden.X Cita

• 15 Juli 2013 - 21:31

Mieke Hendrickx:

Ha Karlijn en Berend,
    Jeetje wat een prachtig verhaal wat zullen jullie genieten! Kijk maar uit voor knappe donkere mannen wie weet blijft er een aan je plakken!
    Geniet ervan ben benieuwd naar jullie volgende verhaal. Heel veel mooie avonturen toegewenst! Liefs

• 16 Juli 2013 - 17:41

Alissa:

Wat een geweldig verhaal! Volop genieten! Ben al benieuwd naar het volgende avontuur :). Liefs, Alissa

• 16 Juli 2013 - 20:49

Davide:

Ow Karlijn dat wordt weer eens een avond vol verhalen als je terugkomt!

• 17 Juli 2013 - 12:08

Ad En Yvonne Vd Wildenberg:

Wat een prachtig verhaal en wat een geweldig avontuur!!
    Berend en Karlijk geniet van jullie mooie trip door mooi Afrika !
    Groetjes Ad &Yvonne