Vriendschap sluiten met zand. - Reisverslag uit Maun, Botswana van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Vriendschap sluiten met zand. - Reisverslag uit Maun, Botswana van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Vriendschap sluiten met zand.

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

25 Juli 2013 | Botswana, Maun

Lieve allemaal,

Na de heerlijke lodge, zijn we aan het volgende avontuur begonnen: 5 daagse tocht dwars door de natuur en vooral dwars door de kuddes wilde dieren. We wisten dat er buiten een kampeerplaats geen voorzieningen zijn dus met genoeg voedsel ingeslagen, zijn we vertrokken. Nog geen 10 meter het gebied in en de zandwegen werden zo diep en mul, dat onze off road kwaliteiten goed getest werden. De lokale bevolking had gezegd dat het zo'n 3 tot 4 uur rijden was. Om maar met het 'negatieve' te beginnen, het was het dubbele. de eerste uren vonden we het beiden een leuke uitdaging en hebben we mogen genieten van enorm veel kuddes giraffen, impala's, olifanten, zebra's, gnoe's en weet ik veel wat allemaal nog meer. Onvoorstelbaar om letterlijk honderden dieren naar de waterkant te zien trekken. Het is momenteel zo droog in dit seizoen dat er alleen in de grote rivieren nog water staat dus vandaar dat alle dieren daarheen trekken. Voor ons erg gunstig! :-) Maar eerlijk is eerlijk, na 5 uur stuiteren en elke 20 meter weer opgelucht zijn dat we niet vast zaten omdat we zo ongeveer alleen in dit gebied zaten, hoopten we dat we nu toch wel bijna bij de campsite waren. Eindelijk was er dan een bordje maar daar werden we niet bepaald vrolijk van. We waren nog 35 km van de campsite vandaan. Dit klinkt natuurlijk helemaal niet ver maar met een snelheid van letterlijk 10 km per uur, zou dat nog wel even duren. Om onze laatste hoop nog even de grond in te boren stond in onze reisgids dat de laatste 30 km alleen was voor reizigers die een beetje over-enthousiast zijn over off road rijden. Nou zie ik mezelf toch best wel als iemand die enthousiast is over zandwegen maar we kwamen echt amper vooruit. Natuurlijk was dit met 'mijn' Defender nooit gebeurd, dat spreekt voor zich.... ;-) Gezien we geen keus hadden omdat er namelijk niks niks en nog meer niks is in dat gebied, zijn we maar gewoon door gereden/gekropen. toen we vele uren later op de campsite waren, wisten we waar we het voor hadden gedaan. Hoe vet om tussen de wilde dieren te kamperen, aan het water waar het barst van de nijlpaarden en krokodillen. wel hebben we ons programma een beetje aangepast om de dagen erna wat minder lang te maken. Ook zijn we de dagen erna veel beter voorbereid vertrokken door de bandenspanning nog verder te verlagen en onze auto qua gewicht anders in te delen. We hebben zelfs een andere auto uit het mulle zand getrokken, we voelden ons heel stoer toen we vertelden welke route wij gedaan hadden en niet vast hebben gezeten. De verbazing van hen en nog vele anderen bevestigen dat het een behoorlijke prestatie was.
De volgende dagen kan ik samenvatten als geweldig en avontuurlijk! Bij elke campsite werden we savonds bezocht door de dieren waarom het gebied bekend stond (oog in oog staan met een olifant als je een rondje loopt, nijlpaarden die uit het water komen in de nacht, hyena's die je komen bezoeken bij het kampvuur en een honingdas die bekend staat nergens bang voor te zijn en zelfs olifanten aanvalt). Het off road rijden ging miljoen keer beter door zowel onze ervaring als de betere voorbereidingen en we hebben genoten van ontelbare dieren en prachtige gebieden. Fantastisch!!! 1 hoogtepunt wil ik jullie niet onthouden: 3 mannetjes leeuwen, 2 vrouwtjes en 4 welpjes die op een open plaats in de savanne een gnoe aan het eten waren. Onbeschrijfelijk hoe mooi!! Op de campsites hebben we veel leuke mensen leren kennen. Grappig hoe gemakkelijk contact je krijgt als je volledig teruggeworpen wordt op jezelf en je af en toe hulp van anderen nodig hebt.

Helaas vond onze auto dit avontuur wat minder leuk, al moet ik zeggen dat hij het goed doet. We hebben nogal waardeloze camping spullen bij de auto gehuurd en gezien de achterklep niet goed sluit zit ALLES volledig onder het zand en stof. Vandaar dat we na 1 dag ons erbij neergelegd hebben dat we tijdelijk vies door het leven gaan en we ons eten niet goed kauwen vanwege het vele zand dat knarst tussen je tanden. Toen we na deze tocht weer in de bewoonde wereld kwamen hebben we dan ook een repareer/schoonmaak dag gehouden. Helaas konden we dit niet allemaal zelf want de daktent zat niet goed vast op het dakrek en het dakrek lag al helemaal los op het dak. Verre van veilig maar de vriendelijke mensen hebben het vakkundig weer gemaakt.

Weer helemaal klaar voor het volgende hoogtepunt zijn we naar de Makgadikgadi Pans gereden (lees: enorm uitgestrekte zoutvlaktes die onbegaanbaar zijn). met onze goed getrainde off road skills voelen we ons net dakar om over bredere zandwegen te crossen richting vlaktes zo ver je kunt kijken. En het resultaat mag er wezen: ik denk dat dit bovenaan mijn lijst staat met mooiste plaatsen ooit bezocht! De combinatie van een groepje huizenhoge baobab bomen, aan de ene kant hoge droge rietvelden, aan de andere kant zoutvlakten zo ver je kan kijken, felblauwe lucht en complete isolatie van alles om je heen is overweldigend. Na een hele foto sessie als poging dit vast te leggen, zijn we richting de campsite gereden. door de onze route keuze van zandwegen omdat we dat nu 'zo goed kunnen' en we het leuk vinden, zijn we beland tussen wel duizend zebra's die naar een andere rivier trekken. Net alsof we in een documentaire van Discovery rondreden, onbeschrijfelijk! Op de camping kwamen we weer reisvrienden tegen die gedeeltelijk dezelfde route afleggen. heerlijk om alle gebeurtenissen uit te wisselen met mensen die in dezelfde situatie zitten als wij.

Vast weer veel vergeten te vertellen maar dat komt straks met een fotoboek wel weer goed. Vandaag weer even een rustiger dagje omdat we 2 reisdagen voor ons hebben. Hetzelfde hadden we met Zimbabwe, maar eigenlijk willen we hier wel blijven. Hoe Zimbabwe ons verbaasd heeft met de vriendelijke bevolking, zo genieten we in Botswana van de prachtige wildlife die het land te bieden heeft. Chobe National Park, de Okavanga Delta, de grens van de Kalahari woestijn en de Makgadikgadi. Wie zich verveelt: typ het in op Google of beter nog: boek een reis! Ik ben beschikbaar als reisgids! :-)

Namibië is next! Ik ben benieuwd wat voor verrassingen daar op ons staan te wachten.

Liefs!

• 25 Juli 2013 - 00:44

Manja:

Wat fijn om ongeveer hetzelfde tijdsverschil te hebben als jij, nu zagen we jullie fantastische verhaal binnenkomen . wat zitten we momenteel in een totaal andere wereld en wat hebben we veel bij te praten. Blijf lekker genieten en schrijven!!! knuffel van wouter en Manja

• 25 Juli 2013 - 00:47

Frederieke:

Geweldig!!! Wanneer komen de foto's ;-)? X

• 25 Juli 2013 - 08:41

Dieuwertje Kaper:

Karlijn wat kun je het allemaal mooi weergeven. Zit ik hier thuis en reis in gedachten mee. Alleen het eten van elkaar, zoals de leeuw met de welpjes de gnoe opeten... ik kan daar nog slecht tegen,
    als gebeurt het natuurlijk overal... Nog maar veel moois gewenst.

• 25 Juli 2013 - 12:10

Mieke:

Weer een schitterend verhaal. En wat een enorme moed en wat een geweldige avonturen.
    Voor mij onvoorstelbaar maar door jullie verhalen kan ik hele stukken meereizen. Dank je wel
    Liefs Mieke

• 25 Juli 2013 - 12:12

Opa En Oma.:

Hier word vast later een bestseller over geschreven!!! door Karlijn en berend!. Ongelovelijk wat jullie allemaal beleven. We vinden het enorm fijn dat we zo op de hoogte gehouden worden. Nu vanuit Kirchberg, alles oke hier. we leven helemaal mee. liefs en xxx van ons beiden.

• 25 Juli 2013 - 16:08

Thijs:

Nondejû wa een verhalen!!!!
    Super vet! Geniet ervan, ik ben nu (morgen eigenlijk) op vakantie naar NY, zal in die stad ook een soort van overleven worden, maar dan weer helemaal anders.. :)
    Maak er wat van en ik hoor graag de rest van je lijstje met "mooiste plekken".

Groeten!
    xxxxx

• 28 Juli 2013 - 10:04

Nini Van Der Grinten:

Hallo lieve jarigen,

Bedankt voor al die interessante verslagen, wel spannend !
    Wij wensen jullie een fijne verjaardag tussen de nijlpaarden en apen, onee, in Namibie voeren de katachtigen de boventoon, maar die zijn ook lief.

Veel plezier en spanning op jullie verdere tocht.

Oma Nini en Bas

• 30 Juli 2013 - 06:16

Helma De Waardt:

Lieve Karlijn en Berend! Jullie zijn jarig op misschien wel mooiste plekje op deze aardbol. Van harte gefeliciteerd. Het zal ongetwijfeld een heel bijzondere verjaardag zijn .....met andere gasten dan andere jaren (olifanten??). Lees met plezier de prachtige verslagen, wens jullie een mooi nieuw levensjaar en een fijne dag. Dikke knuf, helma