de tijd vliegt! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu de tijd vliegt! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

de tijd vliegt!

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

02 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve Allemaal,
De tijd vliegt en daarom is het weer hoog tijd om jullie in het kort te vertellen wat we allemaal meegemaakt hebben.

Vorige week vrijdag was een bijzondere dag op het project, omdat Avril (projectleidster) met haar zieke moeder naar het ziekenhuis was en wij dus alleen met de kids aan de slag zijn gegaan. Ook zijn er die dag twee vechtpartijen op het schoolplein geweest. Vreemd om te merken hoe normaal dit gevonden wordt en hoe ze er mee om gaan. Wij hebben daar dan ook verandering in gebracht, maar dat is een lang verhaal.
Het eerste lokaal is nu af en we zijn met de tweede begonnen! We zijn ook begonnen met het opstellen van een lijst kinderen die we mee gaan nemen met het uitje naar het wildpark. We hebben al contact opgenomen met het wildpark, maar de communicatie is nu eenmaal op zijn afrikaans en dat is erg traag!

Zaterdag zijn we naar Grahamstown gegaan (2.5 uur rijden), want daar wa shet nationaal art festival. We waren met Marieke, Jacco, Monir (ICT man) twee community stars uit de sloppenwijken en Jelle en Lieke. Er waren allemaal kraampjes met souveniers en in verschillende gebouwen waren er allerlei soorten voorstellingen. Wij kochten kaartjes voor een comedy voorstelling, waar we nogal spijt van kregen, want het hele uur was het vechten tegen het in slaap vallen. Jammer maar niks aan te doen. Wel zagen we op straat nog verschillende mooie lokale dansen en door de kraampjes hielden we het toch tot 15uur uit. Toen hadden we samen met Lieke en Jelle er genoeg van gekregen en besloten opzoek te gaan naar een wildpark in de buurt. We probeerden er vier, maar die waren helaas dicht. Wel genoten we nog van een prachtige zonsondergang en mooi landschap. We haalden chinees en aten dat thuis bij een filmpje op.

Zondag hebben we in het Tsitsikamma nationaal park een super mooie wandeling gemaakt in het regenwoud en langs de kust klauterend over de rotsen. Vanaf de kust, toen we naar de indrukwekkende golven keken, spotte Karlijn een grote groep springende dolfijnen!! Ook zagen we nog hertjes, mooie vogels en een soort reuze cavia's.
We boften erg met het weer en hebben echt een super mooie en gezellige dag gehad.

Maandag zijn we begonnen met het twee weken durende holiday program. Dat houdt in dat we kinderen uit de sloppenwijken van straat halen om door ons vermaakt te worden. Met 36 kinderen in de ochtend zijn we gaan ochtend gymnastieken, trefballlen en flessen voetballen tot 12 uur. Na de lunch haalden we een nieuwe groep van 20 kinderen om mee te gaan volleyballen tot 15 uur. Geweldig om al die dankbare en blije kinderen om je heen te hebben. Om half 6 na het boodschappen doen kwamen we moe thuis en zijn na een film vroeg naar bed gegaan.

Gisteren hadden we 's ochtends 55 kinderen uit weer een ander deel van de sloppenwijk en daarmee gingen we ochtend gymnastieken, tennissen en basketballen. Na de lunch hadden we weer 55 kinderen en met hun hebben we 'gestoelendanst', touwgesprongen, sinaasappelhappen uit een bak water en nog een spel met een citroen gedaan. Weer een geslaagde dag en toch maar mooi 110 kinderen van de straat gehouden en blij gemaakt!
Gisteravond zijn we met Marieke naar het andere vrijwilligers huis gereden. We aten daar met Jorn en Monir (de twee ICT mannen) en hebben overlegd over het weekend, waarin we 5 dagen vrij hebben, omdat de projectleiders een training hebben. We hadden een boven verwaching leuke en gezellige avond dus die 3 nachten weg met hun gaan helemaal goed komen!

Vandaag hebben we een dagje vrij gevraagd, zodat we samen met Jelle en Lieke van hun helaas laatste dag konden genieten. We zijn vannochtend om 9 uur naar het Addo Elephant park gereden en hebben daar heerlijk in mooi weer de hele dag dieren gespot! Veel grote en inimini kleine olifanten gezien. Ook zagen we kuddu's, hartenbeesten, zebra's, veel zwijntjes, een jakhals, een buffel en veel vogels. Vanavond gaan we met ook Jacco erbij uit eten.

We zullen ook wat fotos erop zetten.
Na het lange weekend horen jullie waarschijnlijk wel weer snel van ons.

Heel erg bedankt voor alle donaties die nog binnen gekomen zijn! We zullen er alles aan doen dat het zo goed mogelijk gebruikt wordt!

Liefs Karlijn en Manja

• 02 Juli 2008 - 15:39

Mama:

al weer gelezen...:) ha ha

• 02 Juli 2008 - 16:07

Mandy:

zie mijn berichtje bij manja ;)

• 02 Juli 2008 - 16:22

Manda:

hoi karlijn,
    Fijn te lezen dat het goed met je gaat ik blij natuurlijk alles volgen hoe het gaat met je, zover van ons vandaan. heel veeel groeten van ons allemaal

• 02 Juli 2008 - 19:01

Papa:

hey "afrikaanse stukken" ! Kunnen jullie zo'n lief baby olifantje voor mij meenemen uit het Addo park?

jullie boffen toch maar weer .......

knuffel.

• 02 Juli 2008 - 19:16

Opa En Oma:

Wat fijn, dat het goed gaat bij jullie. Naast al het goede werk ook nog zoveel mooie en leuke dingen beleven!Geweldig moet het zijn om al die donkere snoetjes te zien glunderen wanneer jullie zo met hun bezig zijn!Ga zo door want de tijd vliegt inderdaad.Groetjes ook voor Marieke en Manja en een dikke knuffel van ons beiden.Tot de volgende keer!!!xxx

• 02 Juli 2008 - 19:35

Lidwien:

Het blijft leuk om jullie mooie belevenissen te mogen volgen. Zo te lezen hebben jullie een aangename mix van het vrijwilligerswerk, gecombineerd met de leuke uitstapjes en dan met een stel fijne mensen om je heen! Het is boffen dat het zo klikt!
    Afgelopen zondagmiddag hadden we in het Klooster in Nuenen een multiculti-feestje ter ere van de presentatie van het kookboekje van het vrouwencentrum de Vlinder. Naar aanleiding van de excotische kooklessen die gegeven worden door de buitenlandse vrouwen in Nuenen ben ik de afgelopen 9 maanden, uiteraard samen met veel andere vrouwen bezig geweest om een heel kleurrijk mooi kookboekje te maken, met recepten, foto's en verhalen van de vrouwen. Er waren gelukkig veel mensen en er was veel muziek, gezelligheid en vrolijkheid. Nadat dan om 15.30 officieel het 1e boekje was uitgereikt aan de vrouw van de burgemeester,ontvingen ook alle aanwezigen een boekje. Zo mooi om te zien hoeveel vrouwen er toen rondliepen met stralende ogen.
    Het ga jullie goed en geniet ze,
    liefs Lidwien

• 04 Juli 2008 - 15:50

Je Leukste Collega:

Karlijn,
    wat enig dat je je inzet voor de toekomst van de arme zieltjes van zuid afrika, maar je moest eens weten wat voor tijden wij doorstaan zonder interieurverzorgster..! Zelf je koffiekopje afwassen en op tijd je prullenbak moeten legen is echt geen pretje hoor! Alhoewel we grote bewondering hebben voor je inzet, mag deze hopelijk snel weer naast de deur plaatsvinden. Namens de BV, missen we je allemaal heel erg!

• 05 Juli 2008 - 17:29

Prinsjes Pa En Ma:

hehe nu eindelijk eens bericht van de prinsjes..we zijn zo druk bezig geweest bij linda en nu bij je vriend maar we wel veel aan je gedacht.. zo te horen maak je het goed daar in het andere continent en de foto's zijn wonderbaarlijk mooi..we hopen dat jullie nog een hele mooie tijd daar hebben en houdt ons op de hoogte..Michael en Linda wonen nu in hun huisje en van hun ook de groetjes.. dikke kus van ons allemaal

• 05 Juli 2008 - 17:31

Janne:

Dag meisje, ik ben zojuist teruggekomen van Chersonissos. Dat is dan weer een hele andere 'vakantie' dan die van jou. ;) Goed om te lezen dat je je zo inzet daar en dat het ook positieve resultaten boekt. Super! Geniet ervan daar.

Dikke kus,
    Janne

• 06 Juli 2008 - 15:58

Beer:

Heej Kar,

Ik ben 5e geworden! Echt heel relax. leuk dat je zo'n lange mail hebt gemaakt. ik had hem al gelezen, maar ik moest nog eigenlijk wel een reactie achter laten. Dus hierbij... :P Ik kijk uit naar je volgende avonturen! xxx