Dakar rally: Karlijn edition - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Dakar rally: Karlijn edition - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Dakar rally: Karlijn edition

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

23 April 2014 | Marokko, Erfoud

Lieve allemaal,

Wie had dat gedacht? Ik ben het zand helemaal niet zat!!! Afgelopen dagen waren namelijk geweldig! Als een kind in een zandbak gespeeld, een droom die uitkomt en een uitzicht zoals in een reisgids: hier krijg ik geen genoeg van!
Ik kan jullie uren lastigvallen met verhalen over zand en auto's maar ik denk niet dat iemand daarop zit te wachten... ;-) maar natuurlijk wel de hoogte- en dieptepunten.

Vanuit Zagora zijn we dan vertrokken naar het zand. Een van mijn reisgenoten vond het een zware reis en bleef in het hotel om aan te sterken en later aan te sluiten. We zijn nog gestopt om gigantisch veel water in te slaan. Gelijk kwam de politie op ons af omdat een van de auto's verkeerd geparkeerd stond. Ze waren helaas weinig begripvol en snel daarna stonden die reisgenoten op het politiebureau om een boete te krijgen. Al met al een onrustig begin van de dag.
Maar toen kwamen al snel de eerste zandpistes... En hoe leuk is dat!! Het ultieme Dakar gevoel om met bijna 100 km per uur over uitgestrekte zandvlaktes te scheuren. Natuurlijk begon hier het onderlinge 'wedstrijd gevoel' tussen de verschillende auto merken dat de komende dagen alleen nog maar meer zal worden. Het zand werd steeds zachter en het terrein steeds minder vlak om na lang dromen bij de 'echte' zandduinen uit te komen. Geweldig leuk en de glimlach was dan ook niet van mijn gezicht te slaan. Het werd nog een beetje leuker toen we iemand anders uit het zand moesten slepen die zich vast had gereden. Ik was al helemaal in de wolken maar dit werd zo mogelijk nog meer toen we onze 'kampeerplaats' hadden uitgekozen: in een duinpan met dromedarissen aan de andere kant van de duin. Om deze bijzondere dag af te sluiten, had onze organisator wensballonnen meegenomen. Top, top en nog meer top!

Wakker worden in je daktent met de zon die boven een duin uitstijgt, is meer dan een goed begin van de dag! Weer een dagje zandhappen, pistes met stof en daarna nog een laatste bergpas over. Het pad was zo slecht dat je ongeveer het idee hebt dat je een trap omhoog wil rijden. Voor anderen misschien een hel maar voor mij een van de betere dagindelingen. Veel afwisseling en zelfs nog heerlijk op een terrasje geluncht in een soort dorpje (niet teveel van voorstellen..). We hebben geslapen in een oase met palmbomen en al. Gewassen in een waterput waar ik echt gelukkig van werd omdat 38 graden en stof een vieze combinatie is. Het bleek dat dit gebied van de afgelopen 2 dagen overal bekend stond als een van de meest uitdagende offroad gebieden waar je beter niet in kon gaan als je niet wist wat je deed. Vandaar dat we weinig anderen tegen kwamen, hartstikke leuk en trots op ons dan we dit zonder schade of gevaarlijke situaties hebben doorstaan! :-)

De dag erna nog meer zand, stof en plezier. Met als toevoeging een zandstorm! Alsof je in een soort sneeuwstorm terecht komt en je geen hand voor ogen meer ziet. Bizar en spannend maar dankzij onze goede organisator zijn we veilig op plaats van bestemming aangekomen. We sliepen in een soort schuilplaats voor nomaden dat inmiddels ook voor een paar toeristen is verbouwd. Lokale muziek en alweer de traditionele couscous maakten ook deze avond een geslaagde. Veel gelachen om de strijd tussen de automerken (overbodig om te vertellen dat de Defender de beste is ;-) ) en om de steeds grote wordende schade van alle auto's.
Gelukkig konden we de dag erna wel vertrekken, dit was twijfelachtig ivm de zandstorm. Door droge rivierbeddingen hebben we nóg meer stof in onze auto gekregen, zo mogelijk tenminste, en zijn we weer de zandduinen ingedoken. Natuurlijk kan niet alles goed gaan en een van de auto's is dan ook bijna om gevallen. Door met 6 man aan een sleeplint te hangen dat we aan het dakrek gebonden hadden, kwam dit gelukkig zonder problemen goed.
We hadden weer een prachtige duinpan gevonden als kampeerplaats maar de wind stak weer op en daar was zandstorm nummer 2. Kamperen was geen optie dus zijn we op zoek gegaan naar een overdekte slaapplaats. Gelukkig hebben we deze gevonden, en hoe! Inclusief zwembad en prachtige kamers met grote badkamers, heerlijk!
Weer heerlijk gespeeld de dag erna! Elkaar er regelmatig uit moeten trekken of weer aan een dakrek moeten hangen maar geen ongelukken en alleen maar plezier. Wel is er gezamenlijk besloten dat de Defenders de beste auto's zijn voor dit terrein want wij hebben geen enkele keer echt vast gezeten! Leuk hoe je duinen leert 'lezen' en door ervaring weet hoe je ze het beste op kunt rijden. Een vaardigheid die vast heel handig is in het dagelijks leven... :-) Hier hebben we uitgebreid over gesproken bij het zwembad aan het einde van de middag, het is tenslotte vakantie, haha.
Om het af te maken wilden we graag de zon zien zakken vanaf de hoogste duin. Helaas begon het weer te waaien en was het boven op die hoge duin niet te doen om daarop te wachten. Maar goed dat we weer naar beneden zijn gelopen want deze keer werd het een serieuze en angstaanjagende storm met zelfs onweer en regen! Was ik blij dat ik niet in m'n daktentje lag...
Temperatuur was behoorlijk afgekoeld, 20 graden voelt echt koud aan in de ochtend! We zijn in de ochtend bezig geweest met de bevoorrading om weer verder te trekken naar het noorden. Weer een ander uitzicht en weer prachtig! Na een rustig dagje rijden op afwisselend terrein, kamperen we weer in een oase. We hebben vandaag eindelijk een rivierbedding met water gezien en er uiteraard even doorheen gereden. De dag afsluiten met een kampvuur, het is 'koud'! De echte duinen laten we nu achter ons en met een mooie omweg gaan we weer richting de kust on vrijdag met de boot weer naar Spanje terug te keren. Maar zo ver is het nog niet!

Ik heb een leeg plastic flesje met zand gevuld voor naast het woestijn zand uit Namibië dat op mijn tafel thuis staat. Samen met de foto's lukt het me hopelijk on deze geweldige ervaring uit te leggen.

Mijn dromen komen uit!! Het is top!

Liefs van ons.

• 23 April 2014 - 14:23

Manja:

Fijn dat alles nog steeds goed gaat! Voor mij is het aftellen naar een heel ander soort vakantie ook begonnen! Zaterdag vliegen we. Heel veel zin om lekker naar de zon te gaan en bij te kletsen met Leonie en Mariet! :)
    Wij gaan na onze vakanties ook heerlijk weer bijkletsen!

Tot snel! Xxx

• 23 April 2014 - 14:43

Cassy:

Hahaha wat zal jij een bruin afwasbaar laagje hebben als je terugkomt van je avontuur. Het blijft leuk om het op deze manier een beetje mee te kunnen maken. Maar nu moeten we wel op zoek naar een nieuwe mooie pot voor dit zand! Leuk leuk!
    Ik heb je echt nu alweer zoveel te vertellen haha, ik kan nu alleen maar zeggen dat je echt nog even een flinke neus met zandstof moet opsnuiven en d'r van moet genieten. Want strakjes mag je in mijn huisje stof opsnuiven en dat is vast minder indrukwekkend dan wat je nu allemaal aan het doen bent. Enjoy my dear! X

• 23 April 2014 - 21:51

Oma En Opa.Brouwers.:

Wat heerlijk dat jullie zo genieten! We beleven het weer helemaal mee...voel bijna het zand om mijn hoofd knarsen.Wat een prettige auto...een goede chauffeur....en bijrijder!!! Ervaren mensen!. Kom goed weer naar huis en tot gauw. liefs ons.

• 24 April 2014 - 12:50

Suzan:

Wat heb je weer een geweldig verhaal geschreven Karlijn!
    Ik lees wel dat jullie volop genieten.
    Kom graag een keer de foto's bewonderen.

Tot snel!
    X