De eerste dagen op de projecten - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu De eerste dagen op de projecten - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op de projecten

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

21 Juni 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Daar zijn we eindelijk weer!!
Het was een tijdje stil, omdat de computer hier in huis kapot was, maar die is weer gemaakt.

We hebben de afgelopen dagen weer heel erg veel beleefd en gedaan en vooral ook erg genoten! Van de mensen, de natuur en Jelle en Lieke, want we kunnen ons geen leukere huisgenoten wensen!

Dinsdag zijn we meteen begonnen met de projecten, tot nu toe worden we ingezet bij drie verschillende projecten, namelijk: de kinder opvang "Back 2 school", de primairy school in Bay View "Ready 4 life" en op de secondary school "Molly Blackborn". Dus we hebben tot nu toe al gewerkt met leeftijden van tussen de 4 en 23 jaar.
Het is heel leuk om te merken hoe blij iedereen met ons is. We worden overal bedankt en in de bibliotheek woensdag werden we zelfs als special gast behandeld en uitgenodigd op de thee met koekjes na een presentatie van de world cup voetbal van 2010 die hier plaatsvind. Er zijn al verschillende mensen naar ons toe gekomen om ons duidelijk te maken hoeveel wij voor hun en Afrika betekenen en dat ze ons erg dankbaar zijn. Ook op straat zijn de meeste mensen erg positief en worden we door de vrouwen de sexy, mooie, slanke dames genoemd! haha daar kan je over naar huis schrijven toch?!

We hebben tot nu toe bij Back 2 school (gem leeftijd 6 jaar) iedere ochtend geknutseld, gelezen, gezongen, gebeden, gedanst, gewassen, tanden gepoetst, oren schoongemaakt met wattenstaafjes, (buiten)gespeeld en gerekend! Super!
Het is ongelooflijk om te merken hoe snel je al een echte hechte band met die kinderen krijgt! je merkt dat aan de kleine dingen, zoals hoe ze naar je lachen en met je willen knuffelen en hoe respectvol ze reageren als je wat strenger bent. Je merkt namelijk ook dat al deze kinderen een behoorlijk verleden met hun meedragen en dat met hun moeilijke, maar vooral drukke gedrag uiten.

Bij de primairy school (gem. leeftijd 12) hebben we ons tot nu toe vooral bezig gehouden met het verbeteren van de lokalen dmv ontwerpen, knutselen en verven met de kinderen. Dit is voor de lokalen wedstrijd die nu bezig is zodat de school aantrekkelijk blijft voor de kinderen en ze respect krijgen voor de spullen.

Op de secondairy school (18jaar en ouder) zijn we bezig geweest met het school magazine samen met een groep leerlingen van 22 jaar. Dit zijn de community stars, een groep van 8 jongeren die zich vrijwillig inzetten voor de school en om zichzelf te ontwikkelen. Dit was een bijzondere ervaring, omdat ze allemaal ouder zijn. Ook zijn ze allemaal erg serieus en met het leven bezig. Net als de kleine kindjes toonden ze erg veel respect en aanzien voor ons, maar vonden wij dat moeilijker omdat wij de dubbelzinnige opmerkingen van de jongens ook begrepen.

Ons eerste weekend tot nu toe is ook erg goed bevallen! We zijn gister lekker gaan winkelen met Lieke en Jelle en daarna zijn we met Lieke uit eten en naar de film "What Happens In Vegas" geweest. Daarna met Jelle nog de gehuurde DVD Hooligan gekeken en gelezen.
Vandaag (zaterdag) zijn we vroeg vertrokken met Jelle Lieke en twee andere vrijwilligsters, want we gingen op walvissen safari!! De eerste 3 uur zagen we niet meer dan veel soorten meeuwen, pinquins en het snelle kopje van een zeehond. Lol hadden we genoeg, want de zee was wild en dat leverden veel natte kleren op! (geen beter vermaak dan leedvermaak toch?! )
Maar nu komt het, want op de terug weg, 5 min voor de kust, toen niemand het meer verwachtte, zagen we drie walvissen!! Heel dichtbij dus veel fotos en een super ervaring rijker!

Na de boodschappen en thuis gelunched te hebben zijn we met zijn vieren naar het strand gereden! Het was inmiddels al kwart over 4 en dus nog maar ongeveer 12 graden, maar toch hebben Jelle en Manja een duik genomen in de ijskoude zee aan een PRACHTIG stuk strand!
Net lekker van de braai (BBQ) gegeten met ook Marieke en Jacco! Zometeen met alle vrijwilligers (helaas zijn ze niet allemaal even leuk, maar wij hebben het getroffen) in de kroeg gillen voor het Nederlands Elftal! Net als jullie

Fotos volgen hopelijk snel, maar daar is nu even geen tijd meer voor.
Dankjewel voor al jullie lieve en leuke reacties, hou ons op de hoogte van alles! Dikke kus van ons

  • 21 Juni 2008 - 17:59

    Prinsje:

    Gelukkig dat je weer een berichtje kon plaatsen op je site want ik miste je verhalen al ;) volgens mij zijn jullie hier ook sexy toch :P ik hoor wel dat jullie daar goed bezig zijn voor de kinderen en vooral kan jij ze wat rekenen bij brengen karlijntje ;) Btw hooligan is dus een enge voetbalfilm dus zodra je weer thuis bent kijk je voortaan enge films met mij :P gaaf dat je toch nog in de laatste 5min walvissen gezien hebt..leek wel een beetje op het turkse elftal dat ook in de laatste minuten altijd geluk heeft :S vanavond ga ik voetbal kijken bij bart en daarna waarschijnlijk door naar de verjaardag van tamara tielen dus wordt gezellig :D ik ben benieuwd naar de foto's.. Dikke kus

  • 21 Juni 2008 - 18:08

    Berend:

    he lieverd, je hebt al 2 dagen niet meer van mij gehoord maar hier is alles goed. Wel een spijker in mijn voet toen ik de houten vloer bij ons uit de kamer haalde (samen met Dave). Ik heb er verder geen last van. Leuk om je verhaal te lezen! Ik ben nog meer jaloers: walvissen. Ben benieuwd naar de foto's! Ik stuur je morgen een langere mail! Knuffel Beer

  • 21 Juni 2008 - 18:12

    Mama:

    Hoi Lieverd! Fijn weer wat van je te horen. Dat je het zooo leuk zou gaan vinden hadden we niet durven hopen. Ach die foto's die komen wel. Morgen stuur ik je weer een lange mail want er gebeurd hier ook veel. Wij gaan ook eerst voetbal kijk ja ja. De voige wedstrijd hadden we niet eens de tv aan... Maar nu zit papa met Berend buiten op de bank uit de kamer. Ze hebben een grote oranje hoed op, oranje t-shirt en een flesje bier. De tv aan (ook buiten!), en het kacheltje. Hoe diep kun je zakken.. Ik lag me slap! Zal een foto voor je maken! Dikke kus xxx

  • 21 Juni 2008 - 19:44

    Helma:

    Lieve Karlijn, wat een supermooi bericht heb je geschreven. Zo te lezen maak je heel veel mee op een dag (dat is ook de bedoeling natuurlijk). Niet alleen door veel te doen met de kinderen, maar ook door de kennismaking met 'een andere wereld' die in feite ook onze wereld is. (Rare gewoonte van ons, westerlingen, om te praten over de Derde Wereld. Er is toch maar een wereld, onze wereld, die wij delen met elkaar....?? Derde wereld klinkt wel prettig ver weg, daar hoef je je niet zoveel van aan te trekken). Afijn, jullie bewijzen wel dat dat anders kan.
    Enjoy, en ja, blijf lekker schrijven. Het mooie is dat het ook een manier is voor jou om je verhalen kwijt te kunnen, ja toch? Veel dikke knuffels, lieverd, helma

  • 21 Juni 2008 - 20:22

    Hi Karlijn:

    Toen je nog maar een jaar of 9 a 10 was, was Jesse 2 a 3 jaar en kon je al heel goed met hem en andere kinderen omgaan: rustig, maar gedecideerd zonder dwang. Het verbaast me niet dat je dit goed afgaat en je er zo van geniet en dat de'kinderen' er ook van genieten.

    Geniet ze!

    Carla

  • 21 Juni 2008 - 23:12

    Lars:

    Karlijn! ik ben net terug van stappen:P maar wat een verschrikkelijk mooie foto's (op manja's site) op zo'n moment ben ik erg jaloers en wil ik echt de hele wereld zien(A) ik vind het echt super wat jullie daar doen:) ik wens jullie vanuit een teleurgesteld nederland( ivm ek uitschakeling) het allerbeste en hoop snel weer een mooi verhaal te lezen!
    veel liefs
    xxx

    Larsje

  • 22 Juni 2008 - 12:20

    Lee:

    Daar ging mn stapavond!!! :( Klote Hiddink weer! Ben me nu aan het klaarmaken om naar Dancetour te gaan.. Zo idioot, jij zit daar walvissen te spotten, en ik DJ's! :D Haha! Over 2 weekjes vertrek ik ook.. Wordt aardig afkicken voor mij denk ik, maar ik heb er heel veel in in hoor! Gisteren met mama gaan winkelen en idiote polo's met streepjes gekocht (volgens mij dezelfde die jij ook hebt). Morgen tenniswedstrijd met Alis, en dan dinsdag naar Neeltje Jans met Mandy en de andere brugwuppen :P. Dave (OHNEE: PRINSJE!) kan helaas niet mee, dus zullen t met Bart en Joeri B moeten doen ;).. Mijn lange mail al gekregen en gelezen trouwens??
    IK HOU VAN JOU!

  • 22 Juni 2008 - 12:29

    Papa:

    doen wij ook eens leuk: TV naar buiten, bankstel op de oprit, oranje shirt aan, oranje petje, hele avond aanmoedigen en dan vliegen ze er nog uit. Stomme Hiddink.... Nee, dan kun je maar beter jullie verslag lezen en meegenieten van de avanturen die jullie beleven; geweldig spannend allemaal en jammer dat we niet kunnen meekijken..
    Vanavond gaan we ook braaien, we denken dan aan jullie.
    Kusjes.

  • 22 Juni 2008 - 13:41

    Hetty Reisinger:

    Hallo Karlijn en Manja,
    Het was verrassend om bij thuiskomst van onze vakantie naar de Midi Pyreneeen een aantal reisberichten van jullie aan te treffen. Leuk dat je ons "meegenomen" hebt in je adressenbestand, Karlijn. Wij hadden met vrienden een goeie vakantie in Zuid-Frankrijk, met - voor ons doen - heel bijzondere belevenissen. Graag voldoen we aan jullie oproep, naar draagkracht uiteraard, financieel bij te dragen aan jullie sympathieke en nuttige werk in Zuid-Afrika, waarmee we jullie heel veel succes toe wensen. We blijven jullie met belangstelling volgen.
    Lieve groetjes, Martie en Hetty Reisinger.

  • 22 Juni 2008 - 19:41

    Tjerkje:

    Hoi Karlijn, super leuk je verhalen te lezen! Ik heb met ons gezin weinig tijd om achter de comp. te zitten, maar jou verhalen lees ik wel!! Wat een ervaringen allemaal, om nooit te vergeten. Pas goed op je zelf en geniet!
    Godszegen voor bescherming en wijsheid
    Kus Tjerkje

  • 22 Juni 2008 - 20:16

    Lidwien:

    ach ach Nederland is weer geland met beide voetjes nederig op de grond. Het oranje is zo goed als verdwenen uit het straatbeeld en zoals Ad vanmorgen zei; Guus Hiddink
    heeft de Russen bevrijd van het eeuwenoude gehoorzaamheidsvoetbal en ze creatief, vrij en vooral vanuit zichzelf laten spelen. Wens dat ook aan jullie, dat jullie daar alle mooie dingen kunnen doen, waarvan jullie weten en vinden dat het goed is.
    Hartstikke fijn dat jullie daar zo goed ontvangen worden en zo welkom zijn!
    Hier vanmiddag in Nuenen geen walvissen, maar wel een heuse sneeuwhelling bij 28 graden, van 6 meter hoog, waar je vanaf kon sleeen... Dit alles ter ere van de 50e verjaardag van de speeltuin de Kievit! Weet je nog?

    Liefs Lidwien

  • 23 Juni 2008 - 20:10

    Davide:

    hola!

    echt super wat jullie aan het doen zijn daar :) ga zo door want de tijd is maar kort! ik hoop dat je daar ook een beetje rust kan vinden en niet al te veel klachten hebt... ik zie je snel weer hoop ik.. EN WE STAAN IN DE KRANT!!! haha ik heb het artikel van ons bewaard xxxxxxxx heeeeeel veeeel liefs...

  • 24 Juni 2008 - 06:44

    Bram En Barry:

    He die karlijn, Wat super voor je daar. Nou als het nu niet goed gaat komen dan weet ik het niet meer (grapje). Ik heb je vriend nog getroffen bij je ouders. hij mist je heel erg, nog net geen tranen, nee hoor grapje. Hier alles goed. Bijna vakantie, nog drie weken. Heerlijk. Wij gaan bijna de volledige tijd naar het huis van vrienden van ons in de Bourgogne. Wie weet komen we nooit meer terug zo fijn is het daar. Ik hoef niets over thuis te vertellen want ik zie dat dat al ruimschoots is gedaan. Karlijn ik hoop dat de komende tijd net zo leuk verloopt als de afgelopen tijd. En die walvissen ja daar ben ik ook jaloers op net als je broer(tje). Veel plezier nog en de groeten ook van Barry.

  • 24 Juni 2008 - 17:33

    Fam. Tanke:


    Hay Karlijn, Wat een verhalen staan er al op je site, we hebben ze met belangstelling gelezen. Zijn benieuwd naar het volgende bericht
    groetjes,
    Wim, Marjanne,Inge en Annika en ook van Niels( maar die zit in Delft)

  • 25 Juni 2008 - 13:21

    Oma En Opa:

    Heb inmiddels de foto's op de site van Manja ook gezien. Heel mooi hoor. Zo zie je genieten en werken gaan goed samen.We waren gisteren bij Erma en George op de verjaardag van Lysenda. was heel gezellig. Vrijdag naar Andre Rieu en zaterdag het feest van Han en Lydia!!Een druk weekje met allemaal leuke dingen. Met Opa gaat het gelukkig een ietsje pietsje beter. Hij kan alweer met wat minder tabletjes rondkomen.Na het weekend hoor je weer van ons.We wensen jullie alle goeds daar,lieve groetjes vanuit Holten xxxx Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vrijwilligerswerk in ZA

Recente Reisverslagen:

13 Augustus 2008

De terugreis

08 Augustus 2008

een bewogen dag!

06 Augustus 2008

de laatste week is aangebroken!

01 Augustus 2008

what a day!

26 Juli 2008

Alles loopt anders
Karlijn

Actief sinds 30 Mei 2008
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 47344

Voorgaande reizen:

23 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Back to Africa!

10 April 2014 - 28 April 2014

Crossen door de Sahara

09 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

Big Africa Trip met Berend

02 Februari 2012 - 10 Juni 2012

Stage in ZA

13 Juni 2008 - 14 Augustus 2008

Vrijwilligerswerk in ZA

Landen bezocht: