een bewogen dag! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu een bewogen dag! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

een bewogen dag!

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

08 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Niet alleen de datum vandaag was speciaal, ook de dag was erg speciaal. En al snel een nieuw verhaaltje omdat we weer zelf internet hebben!

Twee van de drie andere vrijwilligers bij Back 2 School namen vandaag afscheid en voor ons is het al de eennalaatste dag! Daarom wilden we er een extra leuke dag van maken voor de kinders. Even dachten we bij aankomst dat dat niet door zou gaan, omdat de zoals normaal ons op de parkeerplaats opwachtende kindjes ons ineens vertelde dat de moeder van een van de jongentjes vannacht was overleden!! Het jongetje zelf stond er lachend bij alsof het de normaalste zaak van de wereld was en daarom dachten we ook dat we het niet goed verstaan hadden ofzo. Maar in de klas hoorden we toen dat het inderdaad waar was. Bridget (lokale juf) legde ons later uit dat hij er inderdaad niet verdrietig van is, omdat hij niet bij zijn moeder woonden vanwege het feit dat ze dag en nacht dronken was en zijn moeder dus nooit naar hem om keek...Ze heeft zich dan ook dood gedronken vannacht. Gelukkig heeft hij nog wel een vader en een oma en die zorgden al voor hem en daar veranderd dus niks aan. Alleen te triest voor woorden dat dit voor hem normaal gevonden moet worden... Ik moet er zelf wel even bijzeggen dat ik er erg van geschrokken was! Zo’n lief jochie waarmee we echt een band hebben, en die is zich van geen kwaad bewust van wat er gebeurd is.
Maar goed, als afscheid hadden we gister avond cake gebakken en die konden ze vandaag versieren met slagroom, hagelslagjes en discodip. Je had hun koppies moeten zien! Prachtig vonden ze het! Vooral bij de slagroom viel hun mond open!! Daarnaast hadden we ook voor allemaal ijsjes, spekjes (als prijsje bij een spelletje) en een sinaasappel gekocht. De ijsjes geven we ze maandag (onze laatste dag) pas, want dan hebben ze dan ook nog wat lekkers.
Ook hebben we memory met ze gespeeld, waar ze erg goed in zijn en geen genoeg van kunnen krijgen.
De andere vrijwilligers en de community stars zijn de afgelopen week naast het verven van de lokalen druk bezig geweest met het organiseren van een soort afscheids viering. Omdat het voor hun vandaag allemaal de laatste projectdag is.
Ze hadden ons gevraagd om met de kindjes van Back 2 School ook wat te doen en we besloten dat het "Ik Heb Een Tante In Marokko En Die Komt' liedje wat we ze afgelopen weken hebben geleerd en waar ze helemaal dol op zijn het leukste was om te doen. En dat klopte, want het was een groot succes! Geweldig om te zien hoeveel dans en zing talentjes er hier rondlopen! Het heeft de organisatoren nogal wat stress op geleverd, maar het resultaat mocht er echt wezen! Er waren ongeveer 200 kinderen en zelfs een paar nieuwsgierige moeders (met baby's) die op de muziek af waren gekomen en ook een plekje wisten te vinden op het schoolplein. Het weer was alweer heerlijk dus alles was lekker in het zonnetje!
Toen alle kinderen weg waren was het afscheid moment aangebroken en zijn we namens alle community stars, hoofd van de school, leraren, Franklin, Bridget, Ruline en Avril hartelijk bedankt en de hemel in geprezen...Het viel niet mee. Het is moeilijk om iets wat zo nog niet 'af' is achter te laten. En ook om afscheid te nemen van de community stars, ik vraag me af hoe het met ze verder gaat en hoop dat ze al onze adviezen van harte hebben genomen!
Vanavond gaan we voor het laatst met alle vrijwilligers lekker nog een keer uit eten.

Nu lekker weekend, morgen komt de vriend van Annemarie aan en gaan we o.a met hem waarschijnlijk nog even naar het strand. Maandag is onze laatste dag die is waarschijnlijk maar half en rommelig, maar we zullen zien. Dinsdag is geen project, omdat er dan nieuwe vrijwilligers komen en die een introductie hebben. Wel gaat Rulene (lokale juf Back2School) maandag en dinsdag onze haren vlechten!!
Dinsdag nacht neemt Manja de bus en wacht woensdag ochtend dan op mij in Kaapstad. Als het lukt willen we dan nog naar het Robbeneiland voordat we 's nachts terug naar Nederland vliegen!! De tijd vliegt hier om!

Liefs Karlijn

• 08 Augustus 2008 - 17:15

Mama:

Ha Karretje! Afscheid, daar zijn we niet goed in he? :) Het valt ook niet mee om hen daar achter te laten. Maar er staan al weer nieuwe vrijwilligers klaar om jullie kindjes verder te begeleiden. Zij blijven dus niet alleen achter, er wordt goed voor ze gezorgd! En via Marieke horen we vast nog wel weer de laatste nieuwtjes! En anders ga je toch nog een keer terug?!
    Geniet nog maar van het zonnetje daar, hier hebben we last van enorme hoosbuien. Tot heel gauw! mama

• 09 Augustus 2008 - 07:15

Opa En Oma.:

Op de valreep nog even een paar woordjes.Echt al weer de laatste keer! We zullen het missen, maar dan moeten we in ned. maar weer verder gaan toch? Het afscheid zal moeilijk zijn, maar er komen vast weer leuke nieuwen, die jullie werk weer oppakken! Je weet, dat je heel goed werk hebt verricht en dat neem je zeker mee in je pakket.Nog een paar HEEL FIJNE dagen, een heel goede reis en in Nuenen staan ze vast te trappelen!!!! Tot gauw xxx.

• 11 Augustus 2008 - 09:16

Lidwien:

vond het erg leuk om in Nuenen even met Marieke gesproken te hebben over julie en haar projecten. Ze is bijzonder tevreden en trots op jullie!
    Fijne laatste dagen in Kaapstad en tot vlug thuis!
    Liefs xxx