Nog altijd wauw! - Reisverslag uit Shangando, Namibië van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu Nog altijd wauw! - Reisverslag uit Shangando, Namibië van Karlijn Grinten - WaarBenJij.nu

Nog altijd wauw!

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

02 Augustus 2015 | Namibië, Shangando

Lieve allemaal,

Sinds mijn vorige verhaal, lijkt het wel alsof ik alweer in een andere wereld ben. Gelukkig in positieve zin: geen wind meer, zand is stof geworden en de mensen op straat zijn veranderd in duizenden dieren.

Eerst nog even terug naar Swakopmund: in de ochtend vroeg opgestaan om te verzamelen bij de kust van Walvis Bay, een stadje dichtbij. Vanaf daar werden we met een Defender (jaja!!) naar een soort punt van de kust gebracht. Een prachtige rit met duizenden flamingo's in de baai en jakhalzen op het zeer uitgestrekte strand. Aangekomen op het verste punt zagen we duizenden zeehonden. Het klinkt alsof ik overdrijf maar het waren er echt zoveel. Gelukkig niet 1000 rondom ons maar wel enorm veel. Met kayakken zijn we de baai in gegaan en de jonge zeehonden vonden ons buitengewoon interessant. Ze zwommen onder onze boot, springen naast je omhoog, grepen naar onze peddels, kusten je hand met een beetje geduld en sprongen zelfs bijna in de kayak bij Berend en mama. Echt een geweldige ervaring; dichterbij de dieren kun je echt niet komen!
Eenmaal terug in het kustplaatsje hebben we zo heerlijk geluncht! Inktvisringen smaken toch vaak naar rubber? Nou deze niet!! En gemsbokvlees dat zó mals is dat ik hoop dat ik ooit nog een keer daar mag eten!
In de middag eventjes wat geshopt, zowel nuttige zaken geregeld als even een kledingzaakje ingedoken.
In de avond hadden we een reservering gemaakt voor 'het beste visrestaurant uit de regio en misschien zelfs heel Namibië'. We vonden eigenlijk dat we daar in de middag al hadden gegeten maar dit was minstens zo lekker! Wat zijn we toch verwend! :-) Flink genoten omdat dat het laatste restaurant zou zijn in de komende tijd...

Dag erna zijn we naar Brandberg gereden. Een weg die steeds stofferiger werd, steeds meer uitgestrekte landschappen en zo onbewoond dat je werkelijk niet kan geloven dat we überhaupt in een camping uit zullen komen. Gelukkig was dat wel zo, super mooi zo helemaal in het niets. Vlakbij een rivierbedding waar je zelf doorheen mocht rijden op zoek naar een 'woestijn olifant'. Ik heb geen idee hoe die eruit moeten zien en we hebben er helaas ook geen gevonden. Van de mooie zonsondergang genoten (alweer) en een vuurtje gestookt: het echte kamperen in Afrika! :-)

Volgende bestemming: Etosha! Een National Park dat minimaal zo groot is als de helft van Nederland. Voor alle safari wensen zou dit het juiste adres moeten zijn. We beginnen in het westen van het park en na 3 nachten komen we in het oosten van het park uit zodat we alles gezien hebben. Met als ultieme droom: een luipaard zien!
En jeetje, wat hebben we veel gezien!!! In een poging om de afgelopen dagen samen te vatten... In de categorie overstekend wild: zebra's, giraffes, springbokken, olifanten, impala's, gnoes, kudu's en gemsbokken. In de categorie drinkend bij een waterplas: leeuwen, neushoorns, jakhalzen en al het bovenstaande.
En de speciale ontmoetingen: onder een soort verhoogd uitkijkpunt bij onze camping zagen we 2 leeuwen lopen en in het donker een neushoorn drinken op een paar meter afstand. We konden hem letterlijk horen ademen. Bij de volgende camping vanaf een rots gekeken naar 3 leeuwen, zelfs parende leeuwen achter struiken inclusief geluid, olifanten, nog een neushoorn in het donker en weer een van die leeuwen. En dan laat ik alle 'minder spannende' dieren even achterwege... ;-)
En wat minstens zo speciaal was: overdag een waterplas waar duizenden dieren aan het wachten waren om te drinken. Er lag een leeuw namelijk aan de rand van het water met z'n prooi: een baby olifantje. Ongelooflijk om zo'n schouwspel van dichtbij te ervaren: het dilemma van de dieren die je ziet proberen de waterplas te bereiken maar het risico lopen om gegrepen te worden door de leeuw. En dit dilemma duurt dagen lang. De spanning voel je oplopen, een hoop vechtende dieren, zelfs vechtende giraffen. De leeuw ligt rustig als de koning van de jungle en alle andere dieren eromheen. En dan een hoop stof dat er doorheen waait, werkelijk adembenemend mooi!
Oh ja, en ook nog de meest lieve baby girafjes! Pas 1,5 maand oud en nog met een stuntelig loopje zoals Bambi op het ijs. Super schattig en die wil ik mee naar huis nemen! :-) net zoals alle baby olifantjes! Wordt nog druk in m'n tuintje...
En dan ook nog een nachtsafari met ranger op zoek naar het luipaard. Helaas hebben we deze niet gevonden maar wel veel neushoorns, olifanten en een hele groep hyena's. Blijkbaar houden hyena's van zwemmen en waren we getuige van een ware 'poolparty'. Ze zien er best schattig uit van een afstandje maar deze engerds hoef ik toch duidelijk niet in mijn tuin! Ze zijn nergens bang voor, zijn onvoorspelbaar en liepen gevaarlijk dichtbij de auto...

Mijn/onze verjaardag hebben we dus gevierd tussen de beesten. Zoveel mooie dieren dichtbij vonden wij een prachtig cadeau!! Verjaardagen in Afrika zijn een echte aanrader als je het mij vraagt! :-)

Papa's verjaardag is wel iets minder spannend; vandaag een reisdag. We rijden naar het begin van de Caprivi Strip. Toch ook weer een hele mooie rit tussen veel kleine dorpjes (lees: een paar hutjes dicht bij elkaar), een flink aantal koeien en ezels op de weg, spelende kinderen en zingende en dansende mensen op straat onderweg naar een 'kerk'. Herkenbaar beeld voor mensen die in Afrika geweest zijn toch? Ik geniet ervan!
We slapen vanavond in een soort boomhut aan een rivier! Super mooie rieten hut die open is met letterlijk een privé veranda boven de rivier. Nu eerst proosten in het zonnetje op de verjaardag van papa! Vannacht onder een klamboe genieten van het geluid van de nijlpaarden en morgenochtend de zonsopgang met hopelijk olifanten aan de overkant. Jaloers iemand? ;-)

Liefs, Karlijn en Co.

• 02 Augustus 2015 - 22:09

Oma:

jaloers?? wel een beetje. Wij vinden de films altijd al mooi, maar echt???!!
    Heerlijk dat jullie zo genieten! Ga lekker feesten op de verjaardag van Pa. wij zeggen PROOST.
    Hier alles oké. Liefs xxx ons.

• 03 Augustus 2015 - 19:28

Frederieke:

Zeker jaloers ;-)!!!! Geweldige verhalen! Geniet er lekker van. Groetjes aan iedereen xx

• 04 Augustus 2015 - 13:37

Nicole:

woh!! wat een reis, verslaggelezen, chapeau, super ! ben jaloers, groet karel, karin en berend liefs, Nicole

• 04 Augustus 2015 - 20:47

Malou:

Haha nee hoor ik ben niet jaloers :p Het klinkt echt super mooi wat jullie meemaken en allemaal zien! Heel veel plezier nog de komende tijd en nu nog op zoek naar het luipaard!
    Groetjes Malou

• 06 Augustus 2015 - 22:44

Fam. Meulendijks:

Wat een fantastische reis!! En leuk geschreven Karlijn. Bewaar je verhalen goed voor je memoires, ooit :-).
    Onze enige ontmoeting met "wilde" dieren was safaripark Beekse Bergen, haha, dat vonden wij al geweldig.
    Geniet nog van al het moois de komende dagen en van de tijd met elkaar.
    Kom veilig weer thuis want wij willen heeeeel graag jullie verhalen live horen!! En ..... de dametjes willen weer graag een afspraakje maken!!! Liefs aan jullie allen